söndag 12 augusti 2012

Lite reflektion över gårdagen.....

Ja, lite dagen efter brukar jag ha samlat tankarna lite och reflekterat över tävlingen. Först bara måste jag ju berätta att vi alla 7 som kom till start blev uppflyttade?! Hur häftigt som helst, o det var då inga "kompis-betyg" från domarna, dom hade aldrig varit med om att alla startande blev uppflyttade!

Det brukar ju alltid vara nån som försvinner på spåret, o nån som inte springer på budföringen, här var "sämsta" resultatet på spåret 3 pinnar bort, o bara en hund som inte sprang på budföringen, kul! Domarna sa också att det var 7 genomarbetade hundar, inge flams utan överlag samlade hundar. Ockelbo är en klubb jag gärna återvänter till, en mysig liten klubb med trevliga funktionärer! Kändes liksom när man kom att det var hjärtligt och trevlig stämmning.

Fina priser, vi fick förutom pokal en rep-leksak till Spajk och en t-shirt till mig, kul!

Lite allmäna reflektioner då... På de 3 lägrespår vi gjort, 2 utan platsliggning o kryp, därav ingen uppflytt. Men på specialen har vi 3x10 i betyg på upptaget, härligt! Vi har 9,9,10 i betyg på spåret, niorna då med en pinne bort... Vi har som längst varit ute i 18 minuter på spåret, och snabbast har vi gått på 14 minuter. På budföringen har vi som lägst snitt 8, andra gången 10, o igår 9,25, känns så himla häftigt! Jag sa till Nicklas att jag var lite besviken att vi inte haft 10, 10, 10 på specialen, men hallå?! Igår var vi 3 poäng från MAX-betyg på specialen, så vad mer kan jag begära??? Det är ju iaf inte specialen som är vårt bekymmer....

På alla våra lägretävlingar (3 spår o 2 bevakning) har vi som bäst haft 239,5 lydnadspoäng, för uppflyttad krävs 196...så där hade vi god marginal, fast även det utan kryp! Vi har också på alla lägre-tävlingar haft uppflyttningspoäng på specialerna, tryggt och stabilt!

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad i lydnaden som inte kändes bra, mer än att jag var "off", men nyttigt att köra och ändå känna att det var en usel dag som ändå räckte till uppflytt! Det är ju lättförtjänta poäng att ha fullt på platsen....där förlorade vi 10 poäng. Jaja, det är bara att köra vidare, det jag tar med mig är att han inte rörde en min på skotten! Han vände inte ens på huvudet utan låg och tittade på mig. I högre är det platsliggning utom synhåll, måste träna på det! Jag tror inte det är några problem, han ligger tryggt på platsen.

Sen kommer det ju en del nya moment, en del har vi redan kikat på, men det ska bli kul att bara focusera på högre och inte behöva tänka på lägre-momenten!

Jag är på det stora hela så himla nöjd med Spajk, han beter sig likadant på träning som på tävling, han går inte ner sig på planen utan är så himla okomplicerad! 

Idag har vi varit vid Åsen och byggt lite till på altanen, o lilla smart-Spajk har gömt tuggben hela dagen, han har varit så intensiv i sitt gömmande att han numer har ett litet sår på nosen efter att han bökat och puffat så mycket med nosen?! Inte utan att jag ibland undrar hur det står till på hjärnkontoret ;)

I morgon är det måndag, träning på klubben :) Nu jäklar ska det tränas!!

På återseende!!



1 kommentar:

  1. Maria Hurtig Sparr12 augusti 2012 kl. 23:02

    Härligt! Kul att det flyter på bra! Vi ses imorrn!

    SvaraRadera