fredag 30 maj 2014

CERT nr 1

Nu ligger jag ju sjuuuuukt långt efter med bloggandet.... Men håll tillgodo! 

Förrförra helgen var en riktig tävlingshelg, elitbevakning på lördag och elitspår på söndag, lördag i Ljusdal och söndag i Sandviken. 

Att tävla bevakning är så rackarns kul! Synd att inte fler har kommit på det! Fast å andra sidan så är det ganska nice att alltid komma med på tävling ;) 

Nåväl, tävlingen lockade hela 4 ekipage i elitklass, 3 kända ansikten och en ny bekantskap, men vi hade alla gemensamt att vi tävlade kelpie! Topp 3 i Sverige förra året var också kelpie och alla 3 var med på tävlingen i lördags, så det var nästan ett inoff SM :P 

Ljusdal är en trevlig klubb att tävla på, trevliga funktionärer och framförallt, fantastiska marker! Både för spår och patrullstig! 

Först lydnad, kändes väl "sådär" bra, men målet med dagen var att få betyg på krypet vilket vi inte hade sist och det kostade oss certet den gången.... Så jag blev glad när vi iaf fick betyg denhär gången, även om det var ett riktigt "skit-betyg".... 

Här kommer i alla fall betygen på lydnaden med domarnas kommentarer och mina kommentarer inom parentes! 

Fritt följ 9 9 Släpper pos. Snett sitt 
(vårt högsta betyg någonsin!!! Så nöjd!) 


Inkallning 6 6,5 Många steg i stå, dk ligg, snett avslut 
(så j*vla dåligt!!!!!! Stannade knappt och så dk på läggandet!?)  


Framåtsändande 6,5 6 Transport, långt avstånd, nosar 
(nöjd, vi fick betyg!)


Kryp 6 6,5 Släpper högersväng, hög bak, DK 
(blääää, usch å fy så dåligt, ryckigt och inte alls team-känsla)


Skall 9 9 Något glest, slutar tidigt andra 
(jättebra! Är så nöjd!) 


Metallapport 8,5 9 Tempo in, avslut 
(helt okej!) 


Tungapport 9 9 Tempo in, avslut 
(Kändes jättebra!) 


Hopp 9,5 10 Snett avslut 
(hmpf, petiga domare ;) ) 


Stege 10 10 

Platsliggning 10 10

Summa lydnad 241 245 Snitt - 243

Efter lydnaden var det patrullering, där mötte tävlingsledaren för patrullstig upp, ingen mindre än min "gamla" löjtnant, å genast blev jag tvärnervös!? Egentligen helt utan anledning, det är ju typ 100 år sedan han var min löjtnant och han är jättetrevlig och sådär lite skönt militärisk! Så vi "gick" inte patrullstig, vi "framryckte" längs patrullstigen ;) 

Vi hade startnr 2 och första hunden hade bara vindmarkering men ingen ljudmarkering, så det var lite spänt att gå ut på stigen! Spajk jobbar så fint, men är märkligt störd av att det går folk med på stigen!? Något jag aldrig märkt av förut, men det är väl bara att träna mera, vi som ju tränar patrullering så ofta..... (typ aldrig!!!!) 

Vi får efter en stund en fiiiiin vindmarkering, Spajk håller vinden fint och jag är nöjd med den markeringen. Stigen är omväxlande men jag får lite kritik för att jag gjorde för få taktiska halter :/ Det är mitt dilemma, jag är lite för miljöskadad och tänker för mycket på "lasse i ledet" som går och bär massa utrustning och att göra halter stup i kvarten innebär ju att h*n måste ner i knästående varje gång och för att Spajk ska jobba räcker det att jag bara saktar in och går sakta, men är det tävling så är det! Tack Maja för tips! Jag fick däremot lite beröm för att jag höll ett jämnt tempo, halva sträckan på 12 minuter vilket är exakt halva tiden, taaaaajming :)
Andra halvan gick lite fortare så jag var klar efter 21 minuter vilket då var 3 minuter för fort... 

I och med att vi missade ljudet vi också så fick vi bara 6,5 i betyg, vilket iof var 0,5 poäng mer än vad mina medtävlare fick! Ingen av hundarna fick något ljud, så det var inte bara Spajk som var tillfälligt döv :)  

Patrullering 6,5 6,5 Inget ljud 

I och med att det är en ganska begränsad skara som tävlar bevakning så var det trevlig sällskap under hela dagen och vi låg alla 4 ganska lika, så det var spännande inför spåret! 

Det är så fina spårmarker i Ljusdal, tallhed och av modell "salsgolv" helt platt! Iof svårt att orientera sig i, vänder man sig ett varv runt sin egen axel så är man typ vilse!? det finns inga hållpunkter i terrängen utan allt är bara platt!

Nåväl. vi gjorde en fin patrullering, å när jag visste att vi alla 4 låg lika så blev jag för en sekund lite nojjig!! Herregud? Tänk om han inte tog upp spåret alls??? Bakspår är jag ju tyvärr van vid, men TÄNK OM han inte ens tog upp det??

Jag oroade mig helt i onödan! Ett finfint upptag och en stabil halt innan vi sedan fick bege oss ut i spåret. Han spårade fint trots att det var torrt, dock missade vi metallapporten.... Så det var en spänd väntan på de övriga medtävlande! Det var ingen som hade fullt på spåret och så något bakspår.

Patrullering med spårupptag 10 10
Spår 9 9 Metallen saknas
357 357 Snitt - 357 på specialen
Domare special: Maja Dahlin

Ännu mer spänd väntan inför prisutdelning!!!

Det visade sig att vi just den dagen gick segrande ur striden!! Trots en halvdålig special och en medioker lydnad! Vi vann på 600 poäng (Totalsumma 598 602 Snitt - 600) och fick därmed vårt första CERT!!!!

Tänk att man kan bli så glad av ett blå-gult papper!?!?! Herregud, lilla Spajk liksom! 



Nog för att jag har drömt om att någon gång i livet, med någon hund få cert, men att det skulle bli redan! Jag minns när jag precis börjat på brukshundklubben och vi hade spårtävling och den som vann fick ett cert! Dom var ju typ idoler som kunde träna sin hund så bra att dom vann en tävling, och dessutom tagit sig ända till elitklass!

Men med en träningsbar hund så var det tydligen inte så svårt ;)

Jo, klart det är!!!

Jäklar i min lilla låda, vad tårar jag fällt över denna lilla bruna hund! Han kunde inte spåra, han kunde inte gå fot, han vägrade ta metallapporten...ja, listan kan göras lång på saker vi jobbat och kämpat för!

Å elaka tungor kan ju förståss hävda att "vadå CERT, det var ju bara 4 tävlande" och "man kommer ju alltid med på tävling" Jo, men just den dagen så hade vi poäng nog för certpoäng och det är ju precis samma lydnad som vilken elitklass som helst, å specialen är minst lika utslagsgivande som vilken annan bruksgren som helst! Det är fritt fram för alla att tävla i bevakning, som vilken annan gren som helst!

Nåväl, när den värsta euforin lagt sig åkte jag mot Sandviken och hittade efter mycket om och men mitt vandrarhem, det låg alldeles gudomligt vackert!

Spajk gillade att det var sandstrand! 

Jag hade köpt med mig en liiiiten flaska in att ha i min ensamhet på vandrarhemmet, men det var ju så fint ute så jag satt en stund ute på deras trädäck och smuttade på mitt vin, åt lite chips och pratade med kära maken som var kvar hemma. 



På söndagen var det dax för elitspår! En prövning för att se om han orkar två tävlingar efter varandra. Å orka gjorde han.... Dessutom spårade han typ 3 km istället för 1,5 km..... på 46 minuter istället för 35.... Vi fick dock köra ett uppletande ändå å det gjorde han såååååå fint! Inte massa spring utan lugnt och fint med bra jämnt tempo genom hela rutan, han plockade alla fyra föremål med god marginal på tiden.  Men vad hjälper det är man varit ute i skogen för länge????

Jag summerade ändå helgen med att vara nöjd, såklart! Vad vore väl annars???? 


Som avslutning en bild från Emma som hon tog på söktävlingen i Ludvika :)  


Jag har fått fler bilder av Emma, dom kommer i nått inlägg framöver! 

På återseende! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar