onsdag 28 november 2012

Bara massa text!

Japp, här kommer bara massa text, håll tillgodo!

Först tack för alla kommentarer frisyrtips, i morgon gäller det :) Får väl se hur mycket jag vågar....

Här händer det inte så mycket, jag tränar och tränar Spajk o Dizni, pysslar hemma och tycker allmänt att tiden rusar iväg....

Träning av hund, jodå, vi tränar på, dock på sparlåga! Jag ogillar att träna ute nu när det är tråkväder, ska jag träna hund ska det vara kul! Så vi tränar nästan bara på söndagar i vår fina körhall, problemet är att det är så jäkla skitigt! Det är nått konstigt damm, typ lera :( Så det är gummistövlar och byxor som bara används där och ingen annanstans! Men det är en härlig hall, varmt och skönt och stort! Så vi åker gladeligen dit varje söndag, det tar ett par timmar att socialiera och träna :)

I lördags var jag medbjuden på träning med ett gäng från MalungSälen BK, jättekul, stort tack att jag fick komma Malin! Malin har skrivit ett inlägg om dagen, läs här. Jag var rätt opepp när jag kom, men väl på plats så flödade inspirationen! Jag taggade till och fick många tips och glada skratt under dagen, en riktig kick!

Jag o Spajk fick mest tips på apportering, jag ser att trenden börjar vända, så vi håller tummarna. Sen är det alltid kul att träffa folk som har kommit upp till elit, höra hur dom tränat och hur dom tänker ang. momentinlärning.

När vi kom från körhallen hade jag lite energi över, så jag tänkte springa en sväng, gissa vem som dök upp och ville hänga på? Jo, lilla herr studs :) Efter några timmars lydnadsträning var vi alltså ut och sprang, han är lite charmig!

Jag hade ju planer att starta elit i december, men jag har verkligen inte haft inspiration att träna nya moment :( Så vi väntar till våren!

Vi kör en del fysträning, jag har beställt en måttsydd sele från Björkis till Spajk, så nu kan han dra rejält! Tänkte försöka åka lite skidor med han i vinter :) Fullt ös medvetslös... Men kul! Jag har också låtit han dra kedjor, har köpt meterlånga bitar av kedja som väger 1 kg styck, Dizni brukar dra tre och Spajk två, Dizni travar fint medans Spajk han springer i full galopp?! Så sist fick han dra tre, å det blev ju ingen märkbar skillnad direkt... jag släppte han lös nere på campingen o han for runt i galopp med 3 kg kedja efter sig!? Knäppo-hund.... :)

Fröken Dizni får ju sin beskärda del också såklart, fast mest på skoj-nivå, hon är med mig ut och springer och har, även hon, gått ner i vikt så hon är smal och fin. Pigg som aldrig förr! Hennes hälta är lite varierande, ena dagen syns det inte alls och nästa är det mer, men det blir inte värre av löpträning så vi kör på hon och jag.

Igår var jag med om nått spännande :) Jag har ju till och från haft ont i en skuldra, innan Nicklas åkte till Palestina hade jag riktigt ont så jag var till en naprapat som tryckte och böjde.... Det blev bättre för någon dag men så nu i veckan fick jag jätteont igen, jag hittade inget bra vilo-läge och fick svårt att sova :( Jag ringde vanliga sjukvården och blev hänvisad till sjukgymnasten, jag hade tur och fick en återbudstid igår! Träffade en jättegullig tjej som tydligt såg en förändring i rörelserna på skuldrorna, hon kunde inte säga vad men att det fanns något som inte stod rätt till....

Hon rådfrågade en kollega som kom och kikade, han frågade om han fick sticka lite nålar :) Såklart han fick! Han sa att om allt är som det ska så ska det kännas som att sticka i en ost, men i min skuldra så var det ingen ost :( Eller mjuk fin ost några cm, men sen tog det stopp.... Han förklarade att nålsticken skulle stimulera muskeln att öka blodgenomströmningen, jag skulle få ont på kvällen men att det sen skulle släppa. Jag frågade hur djupt mer han stack, han svarade lite kryptiskt att han stack "ner till muskeln", varpå jag såklart frågade "å hur långt ner sitter den då?" ja, typ hela nålen, så han stack alltså ca 5 cm ner, rakt ner på muskeln, häftigt :) Jag är ju som bekant fånigt förtjust i nålar, å skulle mer än gärna tänka mig akupunktur! Han sa att det är långt ifrån alla patienter som är så avslappnade och lättbehandlade ;)

När han var klar frågade jag vad muskeln hette och om jag fick se bild, vilket jag såklart fick, den ena muskeln är http://sv.wikipedia.org/wiki/Musculus_rhomboideus_major och den andra är
http://sv.wikipedia.org/wiki/Musculus_rhomboideus_minor
Rhomboideus är ju en samling muskler som fäster på skulderbladet,
http://sv.wikipedia.org/wiki/Margo_medialis_scapulae

Så det är alltså ett irriterat muskelfäst som gör att jag har så ont :( Dumma muskelfäste!

Jag har fått en tid för återbesök den 10 dec. så får vi se hur det går fram tills dess.

Det märkliga är att inget smärtstillande hjälper?! Så det är bara att bita ihop och försöka tänka på annat. Jag ska kämpa på med mina övningar och jag fick tips om hur jag ska sitta och stå för att avlasta. Jag ska inte översträcka mina knän när jag står vilket jag alltid gör.... och jag ska försöka att sitta så jag inte svankar utan sitta rakt, men inte överdrivet rakt, typ! Lätt som en plätt, eller???
Hon sa att det var tur att jag inte hade ett stillasittande arbete utan fick röra på mig! Å det kan jag ju hålla med om, det är nog inte många minuter per dag jag sitter stilla... Jag fick iaf hör att jag inte upplevdes som stressad, för det kan tydligen vara stressrelaterat, jag känner mig inte stressad så det är väl skönt att deras bild överensstämmer med min!

Det som händer när jag har ont är att jag får vansinnigt dåligt humör, ni som känner mig vet att jag i normala fall har lite häftigt humör, å nu är det om möjligt ännu värre :( Så idag var jag uppe på fritids och öppnade men sen åkte jag hem igen, för allas bästa! Jag hoppas kunna gå iväg i morgon, för det är tramsigt att vara hemma när man inte är sjuk på riktigt utan bara har ont i en muskel! sådeså!

Ikväll är det budgetmöte på klubben, ska lägga en budget för tjänstehundsektorn så vi får lite kul att se fram emot under 2013 :)

I morgon lovar jag då en uppdatering om frisyren :)

Tjingeling!

1 kommentar:

  1. Har man så ont då är man sjuk, det tycker då jag i alla fall. Klart nu vågar klippa av dig håret, du kan inte banga nu när vi har gett dig massa tips;)Vi vill se bilbevis direkt från frissan :) Camilla

    SvaraRadera