söndag 19 maj 2013

En tjuvstart från eliten.....

....men först!

Lördag, skjutdag med "de gröna" solen sken och glada grönklädda gjorde dagen bra! Vi är ett gott gäng hundförare, vi har roligt ihop och hundarna håller sams :)

Att skjuta är för mig dels färdighetsträning såklart, men också lite mental träning, att stå där på linje och skjuta samtidigt och sen jämföra med grannens träffar, är mina bättre eller sämre??? Vad kan vara mer press?

Om jag står å tänker "nu jäklar, NU ska jag träffa riktigt riktigt bra" ja då går det ju käpprätt åt skogen, men om jag flyttar fokus till nått annat, ex tugga tuggummi eller fokuserar på hur jag håller, ja då går det liksom bättre! Bra tankar att ha med sig i hundtränarsammanhang!

Efter skjutningen var det tänkt att vi skulle ha operation "kidnappning av plutonchef" men det kom av sig lite, så vi hoppade just momentet kidnappning och gick direkt på festligheterna :) Har man fyllt 40 måste man firas och vi hade fixat en överraskningsfest åt bästa Anna! Det blev en helmysig kväll i glada vänners sällskap, bubbel och häng på bryggan innan vi grillade och spelade kubb. Kvällen gick i rasande fart och innan jag tittade på klockan var det långt över midnatt..... en "sådär" bra uppladdning inför tävling...

Nåja, efter för få timmars sömn styrde jag mot Avesta. Vi var 6 stycken i högre spår, bl.a. Britt och hennes Eyla, alltid kul med kelpie´s och deras trevliga ägare!

Första lottning, drog 5:an :( Menmen, bara att köra! Platsliggning innan skogen, Spajk låg fint! Jag har som förberedelse att "visa" honom skytten, jag låter han se var skytten står så är han förberedd på att det ska smälla, det har hittills fungerat varje gång! Så även denna, vi inkasserade dagens första 10!

Ut till spåret, jag trodde aldrig vi skulle komma fram, kändes som vi var mitt ute i storskogen! Denhär gången hade jag bestämt att verkligen vänta ut han så jag är säker på att han har spåret innan jag skickar, misstag ska man reflektera över och dra lärdom av!

Förberedelserna innan gick bra, han ligger fint och jag kommenderar "leta spår" och han går så fint, rakt ut i 12 meter, där slår han först åt vänster, sen åt höger, vänder åt vänster men väljer sen höger, han ser lite "flamsig" ut, jag är på vippen att stanna på kanten till rutan och fråga han om det är rätt, men jag hängde på..... å hör strax "bakspår tillbaka till rutan" :( Vänder Spajk och vi tuffar vidare..... Skit också!

Spajk spårar urdåligt, springig och for än hit, än dit, jag plockar första pinnen och vi sicksackar oss vidare, jag har nog aldrig sett han spåra så dåligt! Men vi plockar pinne efter pinne trots att jag fler än en gång funderar över vad han gör, jag påbörjade en träningsstrategi i hjärnan som jag snabbt bestämde att jag skulle tänka på sen och fokusera på uppgiften! Jag har haft lite koll på klockan och ser att vi varit ute länge för att vara oss, i nästan 20 minuter, jag har 6 pinnar med mig och vi spårar tillbaka mot vägen och mycket riktigt efter 22 minuter hittar vi slutet....bakspår och 1 pinne bort blev resultatet. Betyg 7 på upptag och 9 på spåret.

Tillbaka till klubben och uppletande, det var en stor skock publik som gick mot rutan!? Jaja, det är ju inte dom jag ska bry mig om utan bästaste Spajk! Det blåste nästan ingenting, jag bestämmer ändå att börja i övre hörnet, men jag mitt pucko kopplar loss och sätter på täcket i nedre hörnet?! Jag visste inte om jag fick koppla han igen då jag redan kopplat loss? Nåväl, jag tar med mig Spajk på nån sorts "här"-kommando och går uppåt, sätter han och "ser" att han har något i nosen innan jag skickar. Han springer ut på djupet och letar så fint, en jämn bra galopp. Han letar 1/3 av rutan och hittar en plånbok, duktig Spajk :) Jag skickar igen typ på mitten och han går ut åt vänster igen och hittar en handske, dålig avlämning men två föremål! Jag flyttar mig neråt och skickar igen, då drar han ut ur rutan nästan bakom, jag ropar på han och han kommer fint in till mig och jag skickar om, då far han ut och börjar leta bara några meter ut och där hittar han tredje och sista! En dålig avlämning men hela rutan är letad och 3 föremål med in! Betyg 8,5 med avdrag för avlämningarna.

Lydnaden då.... Vi har fallit tillbaka i nått dåligt frittfölj-tänk, det känns avigt och konstigt på tävling, men bra på träning...får fundera på det! En urdålig känsla och dåliga halter, men ett fint språng! Betyg 7,5/7,5.

Inkallningen var bra tempo men på tok för långt ställande i mina ögon,domarna var lite snällare och vi fick 9/9.

Framåtsändande, går bättre på tävling än träning :) Han stannar vid gruppen och tar en mun sågspån.... Sen fortsätter han fint framåt.... en dålig inkallning och en rätt kass transport men ett fint andra skick! Lite långt men vi fick iaf 6/5 i betyg.

Kryp, dk på läggande, jag MÅSTE ta tag i det, det är såååå onödiga poäng som missas! Han var lite hög bak och hade ett stopp på vägen så betyg 7/6.5

Skall, inga kommentarer - JÄTTEFINT betyg 10/10.

Apporten, där har jag börjat träna på 4 kg inför DM, det tycker Spajk är lite jobbigt så jag var osäker på hur det skulle gå, mycket riktigt så gick det inte alls bra.... han galoppar ut, tar up den men stannar och släpper den och börjar dessutom morra och leka!? Jag kommenderar "apport" och han kommer in med den *morr* betyg 5/5.

Men där och då känner jag att vi nog ändå har en uppflyttning, bara hoppet kvar! Ställer upp och hör tävlingsledaren säga "kommendera" och Spajk det bruna lilla eländet hoppar på hennes kommando :( Jag blev så paff så jag istället för att ropa tillbaka han säger "Hopp" och då är ju liksom nollan ett faktum, helvetes jävla skit!!!!! En j*vla tjuvstart på ett moment vi annars har 10:a på!!!! Så vi var en tjuvstart från uppflyttning idag.....

Vi hade 20 poäng tillgodo på specialen, men det fattades 19 poäng vilket vi lätt haft om vi inte tjuvat!! 

Det jag ändå tar med mig som positivt är att han allt orkade en hel dag, trots att han legat i bilen på skjutbanan hela lördagen, varit med på festligheter och sovit typ 4 timmar på natten. Han gjorde av med massor onödig energi på att springa sicksack över spåret men gör ändå att jättefint uppletande och en okej lydnad!

Nu är nästa tävling den sista innan sommaren, men då är det väl nått annat som jävlas förståss...

Tävlingen går samma helg som tjh-DM, men jag har till 99,9 % bestämt att jag struntar i DM, ska fundera lite till men jag är inte ett dugg sugen på att tävla SM, jag skulle kunna köra DM som träning för att till nästa år satsa 100% på att kvala till SM, men i år har jag inte ens lust att tävla SM och då är det ju onödigt att köra DM!? Vitsen med DM är ju att kvala till SM... Nicklas jobbar helgen då SM går och ärligt talat så ser jag inte riktigt vad jag o Spajk har på SM att göra..... Jag tror inte att vi placerar oss på DM, men om vi skulle råka göra det så är det ju dumt att stå där med en plats till SM och säga "nej jag vill inte starta" då kan DM-arrangörerna få en mindre tävlande att fixa spår åt.

Det var allt för nu! Tjing!

2 kommentarer:

  1. Skönt att bevakningen gick bra! ;-)
    Å att du har bestämt dig för dm, sm eller inte?
    Lycka till på nästa tävling.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Tack för festen bästa fru from. Seniortant. Kram

    SvaraRadera