söndag 9 juni 2013

herregud vad tiden går!

Ja, tiden bara rusar iväg...... Men tiden går väl fort när man har roligt!?

Inlägget har inte en endaste liten bild, bara massa text, läs om ni vill ;)

Sista inlägget handlade ju en del om huruvida jag skulle tävla dm eller inte. Jag bestämde mig typ på torsdagen att jag skulle köra dm och börjar titta på lydnaden, inser att det är 4 kg apport mot Spajkens normala 2, vi toktränade lite och jag kände att "går det så går det"

Vi hade inte heller tränat bevakning, inte en endaste gång under våren!? Bra odds för tävling.... Inte!

Iaf, samling 0800 i Mora, en mycket trevlig klubb! Jag drar startnummer 2, helt okej och vi for ut till spåren, det trixiga med dm är just den taktiska biten, det går inte att läsa sig till vad som gäller utan det är typ "soldategenskaper" i kombo med hunderfarenhet som belönas. Jag har ju det ena, men kanske inte det andra....

Nåväl, börjar patrullera för att göra spårupptag, han ligger på som en tok och det är ingen tvekan om var spåret går! Han väljer höger, jag håller emot och frågar "är det rätt?" Han vänder och jag håller emot, han vänder självmant och jag bestämmer att höger är rätt håll och spårar iväg, efter en kort bit hör jag "gör halt" och vi har ett fint framspår :)

I mina ögon ett fint upptag, analys av läget innan han bestämmer riktning, klockrent! Betyg på upptaget blir 10, betyg på halten 10 :) Tyvärr fick vi ett neddrag på taktiken till en 8:a, med motiveringen att han hade en vindmarkering som jag nonchalerade!? Han hade INTE nån markering, när han markerar syns det..... men domaren dömer och jag har inte ett dugg att säga till om. Vi spårar iväg och vi spårar lääänge innan vi hittar tygapporten, vi plockar sen metallapporten och jag inser att vi bommat träapporten :( Skit också! Vi tar oss iaf runt spåret och han spårar så fint, trots värme och torr mark.

Den torra marken var fönsterlav om ni vill veta ;) Som är det korrekta namnet på det vi lite slarvigt kallar för vitmossa. Vitmossa är en grön mossa som blir vit när den torkar och alltså inte den vi plockar in och har i adventsljusstaken till advent, den vi har i adventsljusstaken heter fönsterlav och är alltså en lav och inte en mossa. Skillnaden på lav och mossa är för övrigt att mossa har rötter som suger upp vatten medans laven tar in vatten uppifrån!  Bara så ni vet :)

Ser ni skillnaden? Så kom nu inte å säg vitmossa när ni menar fönsterlav ;)

 
Nåja, 474 poäng av 500 möjliga på spåret, näst bäst :)
 
Som uppladdning inför helgen, som enligt smhi skulle bli varm och solig hade jag laddat med extra vätska i maten och också gett lite extra energi i form av burkmat för att han iaf inte skulle krokna i värmen. Kanske mer en mental kick för mig än för honom, men jag tror på det och det är väl huvudsaken? Så direkt efter spåret fick han lite uppblöt mat med vätska. Han var rejält flåsig, men pigg :)
 
Vidare till uppletandet, här är det fyra föremål och föremålen får även vara av metall. Det var varmt och soligt men Spajken var lika pigg som vanligt :)
 
Börjar i vänstra hörnet, full fart rakt ut och plockar metallen! (Publikens kommentar, gud så snyggt :) Det värmer gott! ) Jag flyttar lite och skickar igen, han far diagonalt genom rutan och tar ett föremål i höger ytterhörn. Sen klistrat han lite i  högra hörnet närmast mig, jag skickar en gång till men bestämmer sen att det inte ligger nått där utan skickar i mitten och där plockar han tredje föremålet. Jaha, var ligger fjärde??? Jag hör tävlingsledaren säga "en minut kvar" och jagbörjar gå tillbaka och skicka mot vänstra hörnet igen, då hittar han nått att guck att käka!???? Va f-n?? Jag ropar på han och skickar om, men han hinner inte ut i hörnet innan tiden går ut.... så 5 minuters galopp och 3 föremål. Betyg 7, max för 3 föremål är 8, hon drog på att han stannade och åt :( Så 56 poäng av 80 möjliga. Hade gärna haft lite mer poäng med mig från uppletandet, men han galopperade hela tiden och kämpade på trots värmen.
 
Lydnaden då, kändes bra! Trots tokvarmt..... betyg 9 på fria följet, sned sitt var kommentaren, det är både vändningar, stegförflyttningar och språng marsch. Känslan var BRA i fria följet!
 
Platsläggande, läggande under gång och föraren springer därifrån. Betyg 9, något långsamt läggande. Helt okej, har inte tränat det mer än några gånger....
 
Inkallning, 60 meter med läggande/ställande man väljer själv. Jag valde ställande! Betyg 8, tar steg.
 
Tungapport, 4 kg för alla raser.... Fördelen är att det är 25 meter! Full fart ut, griper bra och springer några steg innan han släpper, jag säger apport och han tar om och kommer in och släpper den 60 cm framför mig, jag kalkylerar snabbt i hjärnan att jag kan ta upp den utan att flytta fötterna och säger därför "fot". Men när jag sen ska ta föremålet så får jag HJÄRNSLÄPP och flyttar en fot för att ta upp den!? Betyg 0 :( Skit också! Hade ju räddat en 5:a om jag inte flyttat foten! Vi förlorade iof bara 10 poäng, men sååååå retligt!
 
Kryp, kryp under hinder som sedan direkt övergår i moment stegen. Inge dk på läggandet, men han är lite hög bak och ojämnt tempo men ingen tendens att gå upp, betyg 7,5 och på stegen 8, hoppar över två pinnar, tveksamt!? Märklig kommentar? Men han studsade iaf inte upp på stegen!
 
Summa på lydnaden 98 poäng av 140 möjliga, näst bästa lydnaden också ;)
 
Jag räknade lite snabbt ut att vi låg tvåa inför dag 2, dagen då flest poäng skulle delas ut och vårt svagaste kort :(
 
Spajken fick lite mer blötmat och sen var det vila i bilen resten av dagen.
 
Söndagen bjöd på liknande väder, d.v.s kvavt och soligt.... Jag hade verkligen inga förhoppningar, vi har inte tränat bevakning på hela våren! Sen när taktikbetyget är så mycket värt och det inte går att läsa sig till vad som är bra och inte gör det hela lite svårt....
 
Efter mycket strul med att hitta starten av patrullstigen så börjar iaf momentet platsliggning, som vi av någon outgrundlig anledning nollar?? Spajken kommer farande efter några sekunder och undrar vad vi står och pratar om.... 20 fina poäng bort! Jävla skit! Momentet går till så att hunden skall läggas ner och sen går föraren iväg och får en kort "ordergivning" på ca 1 minut och sedan återvänder föraren till hunden, sätter upp hunden och sen avlossas 2 skott.
 
Sen dax för patrullstigen, friskt vågat hälften vunnet! Jag hade sagt att mitt motto för dagen skulle vara "ska det gå åt skogen ska det göra det med stil"
 
Patrullstigen börjar med att jag missar att göra tecken till domaren att jag påbörjar patrulleringen... dåligt! Men med den inledningen, lätt jogg upp till starten, en missad plats och rätt stressad och nervös matte... Jaja, misstag kan inte rättas till i efterhand, bara se till att inte göra om dom!
 
En svår stig, ingen vind alls och samma typ av terräng typ hela tiden.... Spajken jobbade såååå fint! Han tog ett fint ljud åt höger sida två gånger, sen slog han lite hit och dit men utan att fästa riktigt på något mer. Det var tokvarmt och luften dallrade! Jag ansträngde mig att gå sakta, vilket resulterade i att jag gick för sakta.... Jag kände redan när jag kom till slutet att det var kört. Menmen, det går fler DM!
 
Det slutade med en fjärdeplats för oss, dryga 100 poäng från pallen. Jag kan ju inte låta bli att räkna lite.... hade vi haft med oss 10 poäng från tungapporten, 20 från platsliggningen, 18 från den missade apporten och 70 poäng från den missade vindmarkeringen som jag inte köpte så hade vi varit trea, om jag räknat rätt förståss!!
 
Jag ringde min kloka vän Nina i ett helt annat ärende och hon sa så klokt "ja, men man behöver inte tävla SM samma år som man fyller 3, han kan ju tävla SM i typ 10 år till" å det är ju sant :)
 
Nu lägger jag brukset åt sidan över sommaren, satsar på start i elitlydnad i juli! Så det lägger att lägga på en rem i träningen! Jag grämde mig lite över att vi gjorde ett dåligt DM, sen körde jag två lydnadspass medans vi väntade på  prisutdelning. Jag kollade tävlingskalendern och bokade tävlingar, så nu kör vi!
 
Tävlingar inbokade, dalarna har ju så smart att det under en vecka går att tävla varje vardagskväll fast på olika klubbar, Nedansiljan, Mora, Falun och Borlänge! En kul ide såhär i turstmecka.... Det är inplanerat lite vänstervarv också, först Avesta och sedan Alfta i juli.
 
Det var iaf en lite tillbakablick på vad vi sysslat med sedan sist! Mycket text men inte så mycket bilder.....
 
På återseende!  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar