söndag 23 juni 2013

Funderingar....

Jag har känt ett behov av att uppdatera bloggen, men har inte haft något att skriva?! Men så nyss kom jag på något att skriva om!

Nån har sagt till mig att jag som "pepp" inför kommande tävlingar ska titta tillbaka på gamla protokoll och plocka ihop en "drömtävling", ta alla de bästa betygen och se vad det blivit om allt klaffat på en och samma tävling!

Här kommer en liten summering, jag har ju på alla brukstävlingar klarat uppflyttning på specialen och iom att vi tävlar olika grenar så är det svårt att jämföra, i patrull är specialen värd lika mycket koff på alla tre delarna (koff 12 på patrulleringen, koff 12 på spårupptag och koff 12 på spåret) medans det på rena spårtävlingar ju skiljer en hel del....

Men ett drömresultat på specialen vore ju: 7/7 på upptag, 9/9 på spår och 9/9 på upplet, vilket alltså ger en summa på 274 jämfört med det bästa vi haft hittills 271... differensen mellan sämsta (261,75 poäng) och bästa (271 poäng) är 9,25 poäng, så vi håller en jämn nivå på specialen! Ett snitt på 266,375, alltså en marginal på uppflyttning med ca 10 poäng. OM det nu inte då vore för totalpoängen....

Men en "dröm-lydnad" på våra högretävlingar vore :
Fritt följ  8/8 = 32
Ink          9/9 = 36
Framåt    6/6 = 24
kryp     7.5/8 = 31
skall    10/10 = 20
tung         9/9= 27
hopp    10/10= 30
plats   10/10 = 40
En summa på 240 poäng, fina poäng om vi "sätter" allt på en tävling :)

På våra högretävlingar har vi haft 190 poäng, 211 poäng och 200,50 poäng på lydnaden, alltså ett snitt på 200,5 poäng.

Ett maxresultat på ett högrespår skulle kunna vara 274 poäng på specialen och 240 poäng lydnad vilket ger en uppflytt med 34 poängs marginal! Det skulle ju sitta fint....

Vi behöver alltså höja vår lägstanivå för att fixa en uppflytt, men vi har ju sommaren på oss :)

När det gäller lägre då? 3 spår och 2 patrull var vi tvunga att göra innan vi satte uppflytt.

En "drömlydnad" vore:
Linförighet       9/9,5 = 37
Framförgående 8/6.5 = 21,75
Läggande         10/10 = 20
Inkallning        10/10 = 20
Kryp                7,5/7,5 = 37,50
Apportering     10/10 =50
Hopp                10/10 = 40
Platsliggning    10/10 = 50
En totalsumma på 276,25 poäng, tjusigt!

Vi har haft lydnadspoäng 126,25 poäng, 239,50 poäng, 218 poäng, 153,5 poäng, 120,50 poäng, blandat resultat kan man väl säga? Ett snitt på 171,55 poäng, vilket alltså inte räcker till uppflyttning, så vi kan väl säga att vi haft tur som prickat en bra lydnad då och då :) Men vi toppar med 239,5 poäng, då med en nolla på krypet....Lägg på 37,5 poäng och vi landar på 277 finfina poäng :)

När det gäller specialen på lägrespår så hade vi toppat på 300 poäng då vi fått 10 på alla specialmoment vid någon tävling, tyvärr inte på en och samma tävling.... men våra specialpoäng har sett ut såhär, 297 poäng, 279 poäng, 271 poäng, ett snitt på 282,33 vilket med god marginal är uppflyttningspoäng!

När det gäller specialen på patrullen har den sett ut såhär om det vore en drömtävling:
patrullering med spår 8/8 = 80
spårning                 10/10 =100
patrullering          8,5/8,5 = 85 
Summa 265 poäng, vår toppnotering är 265 poäng, där kan man ju konstatera att allt stämde :) Vår lägstanotering är för övrigt 220 poäng vilket räckt till uppflytt.

En sumering är ju att specialen inte är vårt dilemma utan lydnaden... Bara att nöta på!

Vi har ju tävlat en del lydnad också, med blandat resultat!

En drömtävling i trean vore:
Sittande i grupp 10 = 20
Platsliggning     10 = 20
Fritt följ               8 = 32
Sättande             10 = 30
Inkallning          10 = 30
Rutan                8,5 = 34
Hopp apport     9,5 = 28,5
Metall                 7 = 14
Vittring               8 = 32
Fjärr                    7 = 28
Helhet                  8 = 8
Summa 276,5 finfint värre!
Vi har ju några riktigt dåliga tävlingar i trean, vi klarade oss ju med nöd och näppe med 1,5 poängs marginal upp till eliten....

Lydnaden klass 2:
Platsliggning  10= 40
Fritt följ           8 = 24
Läggande       10 = 10
Inkallning       10 = 20
Rutan              10 = 30
Apportering     9 = 18
Hopp              10 = 20
Fjärr              9,5 = 19
Helhet              8 = 8
Summa 189 poäng. 11 poäng från max om allt stämt på en och samma tävling....

Vi har haft 158 poäng, 175 poäng, 114,5 poäng och 147 poäng, som bäst alltså 175 poäng. 25 poäng från max!

Jag kanske har lite fel inställning, men för mig handlar det om att ta mig till eliten, väl där kan jag slipa och fixa momenten så tiorna droppar in! Inga LP på vägen utan upp till toppen så fort som möjligt. Med Dizni tänkte jag lite annorlunda, för där insåg jag att vi aldrig skulle komma till eliten, där lade jag tid på att bl.a. ta LP1.

Nu när det diskuteras hej vilt om bedömningar hit och dit, jag tittade på resultaten från SM i lydnad och det är ju väldigt många som "bara" har typ mellan 5 & 7 på fria följet, på ett SM?? Nog för att det är en tuff bedömning, men OM man tillhör landets främsta lydnadsekipage så nog borde man prestera bättre än så på ett SM, det var ju inte heller ett ekipage utan ett gäng som låg i dom trakterna....

5, 5, 5, 5.50, 6, 6 är betygen på fria följet för Mara Brandell som vann SM, det bästa betyget på fria följet är en 8:a iaf vad jag kunde se... Nu är ju fria följet oerhört komplext moment med många olika delar plus att det är ett förhållandevis långt moment! Men ändå?

När det gäller lydaden har jag absolut inga planer på att kvala till SM, lydnadschampion borde vi fixa men sen har jag inga högre ambitioner!!

Jag är nog inte ens sugen att ens försöka kvala till nått SM alls.... Jag vill etablera oss i elitklass i patrull, spår och lydnad och där hålla en jämn hög nivå, helt enkelt höja vår lägsta-nivå. Jag har ju en bit kvar, minst sagt! Inte ens startat elitlydnad, inte ens uppflyttad ur högrespår och inte ens startat patrullelit... men inom nån vecka har vi iaf debuterat i elitlydnad! Innan sommaren är slut har vi startat patrullelit och förhoppningsvis snart uppflyttade ut högrespår!

För mig är känslan så oändligt mycket mer värd än alla poäng i världen! Att ha en schysst känsla och att vara ett "team" jag och Spajk!

Jag har funderat lite på det här med "framgångar"... jag är jätteglad för alla som gratulerar och delar glädjen med mig. Jag delar gärna glädje med alla som gläds med mig!  Men för mig är tävlingar en bonus, att dela vardagen med Spajk och ta emot all den glädje han ger, det är värt absolut mest!

Att varje morgon mötas av en viftande svans och en blick som säger "heeeeej Matte, ska vi göra nått kul????" Eller när han kommer springande med en leksak och en blick som säger "snääääälla matte, vi kan väl leka?? Bara en liiiiiten stund??"

Det är värt ALLT! Tävlingar är bonus, det som också är värt massor är det "viktiga" han gör i hemvärnet, ex. eftersök efter försvunna personer. Anhöriga struntar nog fullständigt i om han sitter lite snett eller tuggar lite på apporten....

Visst jag gillar att träna, att peta i detaljer, men det är bara sålänge det är "VI" som gör det, inte jag och mitt tävlingsredskap, utan jag och en del av mitt liv......

Nu är midsommarhelgen över och jag har börjat min semester, jag har fortfarande svårt att vänja mig vid semester!! Vi ska fortsätta projekt "åsen", taket ska kollas och altanen ska färdigställas. I mina planer ingår också en del fysträning för egen del och så träning av lyckopillret såklart!

På återseende!

3 kommentarer:

  1. Kloka och nyttiga funderingar.
    Man gör det så länge man har kul ihop

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt med dig.
    Det är för min skull vi tävlar o jag är glad att vi kan för jag gillar det sen är vardagen det bästa.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Läste för ett tag sedan någons blogg (tror jag att det var) som handlade om detta med höga poäng i lägre klasserna. Minns inte hur jag ramlade in på den, men det var så klokt skrivet.

    Frågan som ställdes var, när blev det så viktigt att bara få 10:or redan i lydnadsklass I? Tidigare så hade de flesta samma resonemang som du, dvs de lägre klasserna tog man sig igenom. Ev tävlade man tre gånger i varje klass, dels för att få ett LP men även för att ge hunden och ekipaget tävlingsrutin. Nu får man knappt starta en lydnadsetta om man inte klarar av minst 180p, och helst ska man nosa upp mot 200.

    Skribenten frågade sig när det blev så, och varför? Hur många har man inte jagat bort från tävlingar för att de aldrig känner att de är så pass klara, alt inte har den tävlingsrutin som krävs, för att möta det kravet?

    Nej, det är ju slutresultatet som räknas, när man summerar ihop tävlingskarriären med sin åldrande hund och inser att man nådde de mål man hade. Sedan kanske målet "bara" var att våga sig ut på en appelltävling, men har man bara nått sitt mål ska man vara stolt :-).

    Som uppfödare får man däremot vara stolt för varje enskilt resultat, och jag är oerhört stolt över vad du presterat med bäbisen du hämtade hos oss :-)!

    SvaraRadera