torsdag 16 januari 2014

Lägesuppdatering!

Dethär med bloggen.... Det är så kul när jag sitter och tittar tillbaka på det jag skrivit, men det är ju just det att sätta sig ner och skriva! Men nu när jag ändå är hemma från jobbet, mina dumma halsmandlar och jag är inte riktigt överens, jag väntar ju på operation för att få dom borttagna och jag hoppas det blir operationsdax snart, jag är less på att ha ont i halsen!!!

Ja, året började med tävling :)

Jag under lovet haft en plan på att skriva en liten resumé för 2013, men jag har hittills bara lyckats prestera en rubrik, så jag har skippat det projektet, ni får helt enkelt klara er utan...

Men den femte var det dax för årsdebut i lydnad. Vi har ju haft stooooora problem med Z, han står ju inte stilla!! Han tassar runt och vrider sig med mig när jag går runt honom. Han tycker hela momentet är jobbigt och vi har jobbat som tusan för att han ska få rätt känsla i momentet. Sen är det ju fjärren som är lite vinst eller förlust, ibland går det jättebra och ibland går det inte alls!? Har inte hittat något system om när, eller varför, det inte funkar.

Som tur var så hade Anna från klubben anmält sig, så jag kunde ju inte gärna strunta i att åka, vi samåkte och det blev en jättetrevlig dag! Trots att resultatet inte riktigt blev som jag önskade... Jag gillar samåkning, dock gör inte Spajk det?? De gånger jag samåkt så har Spajk blivit lite stressad och inte riktigt funnit dig till ro utan suttit upp hela resan, först var det när jag och Sari samåkte till Nora och sen nu då!? Jag fattar inte? Spajk är ju annars en stabil liten jycke och finner sig i det mesta, jag gör ingen affär av det utan han får väl sitta där om han vill, det som stör mig är att han förbrukar en del energi när han inte slår sig till ro.

Vi var nere i god tid och det visade sig att hallen var jätteliten!? Jag inser snabbt att det inte kommer gå att köra alla elitmoment i samma runda, har aldrig tävlat med det så det var en ny erfarenhet!

Det var ett helt gäng elithundar, 16 stycken, så jag förberedde mig på en låååång dag! En ny erfarenhet att ladda och hålla lilla Spajk "på G" hela dagen.

Det första som hände när vi kom fram var att jag tog ut Spajk och rastade honom och när jag ska släppa in honom i bilen säger en tjej: Visst är det du som är Carolin? Å Spajk? Det visade sig vara en valpspekulant till kullen på Spajk´s syster Wizzla. Kul! Vi pratade en stund och jag hoppas Spajk gjorde ett gott intryck. Hon hade också träffat Spajk´s bror Grimm, jag gillar folk som är pålästa innan dom ställer sig på valpkö. Så ska det vara!

Nåväl, tävlingen då!

Tack Anna för att du filmade, det är så nyttigt att se sig själv på film!

Började med lottning, jag drog startnr 1, helt okej för mig!? Jag är väl för nybörjare för att lägga massa fokus på att ojja mig över startnummer? Sittande i grupp och platsliggning först, in i hallen och ställa upp väldigt nära väggen.... 1/3 av hallens yta framför hundarna och 2/3 av hallens yta bakom hundarna? Det syns tydligt på filmen att många hundar är störda av det och sitter och tittar sig bakåt, nyttig erfarenhet att träna mer på. Nu gick det bra och vi fick en 10:a.

På platsen lade han sig inte på första kommando, men ingen kommentar om DK utan istället "extra kommando" bra! Då har jag inte gjort massa dk utan just bara kommenderat två gånger, jag gillar domare som skiljer på detta. Sen när jag kommer tillbaka så sätter han sig upp på andra förares kommando, men jag är ju sååååååå rutinerad, så jag låter han ligga vilket räddade betyget till en 7:a. Det syns på filmen att hundarna är lite störda av att ligga så nära väggen, men som sagt, mer att träna på. Filmen i sin helhet ligger ute på arrdiz.se

Fria följet då, känns heeelt okej, han släpper konstant i alla högersvängar och helomvändningar... Han borde också kunna sätta sig snabbare, träna mer!


Så då dax för Z.... Det får bära eller brista var mitt tänk, skulle vi missa första kommandot "stå" så skulle jag köra på iaf, ett missat skifte är 7 i betyg. Men döm om min förvåning när han gör ALLA skiften, om än med lite steg, men han står/sitter/ligger stabilt, så härligt! Vi fick en hel radda kommentarer men betyg 6 är jag så nöjd med. Träna, träna, träna, höja förväntan i momentet och snabbare positioner. 



Sen är det inkallning, lägger näääära väggen och ska kalla in mot publiken, för en del hundar var det lite svårt och det syntes flera avstannande tempo, Spajken brydde sig inte nämnvärt utan bromsade som han brukade....Vi har tränat lite explosivitet och jag har bytt kommando från "ligg" till "ner" för att han ska veta att när han ska "ligga på spänn" och när han kan ligga tryggt och lugnt. Men detta kommando-byte renderade i ett extra kommando ner. Han kan gott springa ännu fortare tycker jag! Betyg 7,5. 

 

Rutan, hade varit finfin, OM jag inte lagt han utanför rutan, skit också.....

Efter dessa moment var första perioden slut och vi fick vackert vänta en stund till innan det var dax för nästa moment.

Dirigering med apportering, mot publiken, spännande, han var ju mer än lovligt seg ut till konen, det kan ju ha att göra med att jag för nån vecka sedan fick fullkomligt SPUNK på han och skällde på han för att han inte stod still och inte kunde höger och vänster.... Hade det varit Dizni jag skällt på hade det inte varit någon fara, men nu är det ju lilla herr Spajk så det satte ju sina spår.... Dumma matte!! Betyg blev i alla fall en 8:a med kommentarerna: tveksam ut, tillslag.


Sista momenten är filmade i ett svep, hopp/apport är en bra bild av hur det brukar se ut, lite trams vid gripandet och tempo in, han är minsann lite lat, den lilla hunden! Betyg 8, ojämnt tempo, avslut.  



Vittringen, där tar han ju rätt och hade han bara kommit med den så hade vi ju haft betyg, men nu måste han ju liksom "kolla" dom andra också.... Inte okej, träna mer! 

Fjärren då, har vi attacktränat innan tävlingen och det verkade ju funka, han "stegar" ner vilket domaren inte gillade så vi fick betyg 6.... Men han flyttade sig inget och var stabil i positionerna.

Summa sumarum så OM vi intenollat två moment och bara haft liiiite högre betyg, en halva per moment ungefär så hade vi haft ett förstapris, så nu är det inte långt borta.

Vad har hänt i övrigt då? Vi har fått snööööööööö! Helt underbart, förra helgen var vi ut till Åsen, 15 grader kallt och finfin pudersnö, vi passade på att ta en promenad och grilla lite korv, kvalitetstid på högsta nivå!

Jag har aldrig täcke på hundarna vid rörelse, kalla mig dumdristig, men en promenad i skogen där dom får fara runt som dom vill, ja då ska mycket till att de ska frysa, lite köldkramp i tassarna kan dom få ibland, men det släpper ju efter några meter... Det ska myyycket till innan jag sätter täcke på mina hundar, i Älvdalen i våras när det var 28 grader kallt och vi skulle stå stilla, då hade jag det, men så gott som aldrig vid rörelse. Spajk är dessutom fullkomligt tossig i snön och är mer under snön än över.

Det var pittoreskt värre i skogen! 

Fina fröken blir inte alltid snygg på bild....

Men ofta blir hon bra på bild, fina fina fröken D

Som sagt, Spajk är helt oberörd av snön....


kolla i ögat!
Just här var vi tillfälligt lite vilsna i tillvaron, men tack gps som Nicklas står och tittar på medans jag fotar!
Vi tog oss dit vi skulle utan missöden. 


Fina fröken! 



Innan snön kom körde vi några pass sök, Spajken går från klarhet till klarhet och vi har nu prövat lite tomslag, han köpte det på direkten, skönt. Det är coolt att se han i skogen, så fri liksom. Han har ju hittills alltid löst problem genom att springa, han stannar inte och funderar utan han springer, så söket passar honom nog ganska bra. 

Vi provade också att låta han skälla länge på en fig. han blev lite frustrerad men valde att göra rätt, alltså  backa och skälla. Mia som figgade berättade att han varit ca 15 meter bort och fortsatt skälla, sen kom han lite fram emot henne men backade igen när han insåg att det inte kom någon belöning, vi jobbar vidare på det men nu vet jag iaf att han orkar skälla och att han inte "går på" utan istället väljer att backa. 

Det har ju hittills inte kommit så mycket snö, så det går att köra sök ändå, hoppas på fler bra sökpass! Vi är ett gott gäng med olika typer av hundar vilket gör att jag lär mig massor av att se dom andra i gänget köra sina hundar. Vi har både skall- och rullhundar av div. olika raser som har olika sätt att lösa problem. 

Det som var kul är att Spajk under den lilla julvilan verkar har förstått det här med lydnad i skogen och på stigen, han får inte springa förrän han håller sig hos mig, han är så lyhörd så det är inga problem. Men det är alltid skönt när polletten trillar ner :) 

Nu blev det ett ganska långt inlägg, men det blir ju en del att skriva ifatt när jag tagit lite bloggledigt! 

På återseende!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar