söndag 7 september 2014

Dagens sökträning!

Nu är vi igång med sökträningen igen, så himla kul! 

Vi körde igår också och då blev jag och Spajk uppvaktade för vårt deltagande i FMM! Tack bästa fina gänget, ni anar inte hur mycket det uppskattas, tack!!!! 

Idag fick kameran följa med, det hann bli lite mörkt, men jag hann fota Yoda och Camilla tog bilder på mig och Spajk. Att det finns bilder på mig o Spajk tillhör inte vanligheten, så håll tillgodo! 

Vi hade Spiderman med oss ut i skogen också! Här är det Yoda som ska ge sig ut, fokus på att använda mer nos än ben vilket verkar vara ett återkommande kelpie-problem i vårt sökgäng??  

Trots att Yoda vilat från söket visade han god form och hittade figgar på löpande band! 

En så gullig bild på Noa som minsann visste hur man gör i skogen! 

Jihuuuu, matte jag hittade en figge!!!!!!! 

Å så då bilderna på mig o Spajk...... 

Som sagt, det är mycket spring i våra kelpie-ben..... svårt att fånga på bild! Men lite roligt är det ändå! 

Hmmmm, jag är inte så arg som jag ser ut, mer sammanbiten och fokuserad! 


En regel jag har är att innan Spajk får springa så ska han sitta fokuserad vid min sida, sen vet jag inte hur lugn han är inombords, men han uppvisar i alla fall en lugn utsida! För en sak har jag lärt mig, är han inte lugn så kommer han definitivt inte att hitta någon figurant.... 


Jag brukar inte rikta han med handen, men jag vill ju kunna göra det när det stökar lite, så det är likabra att träna på det när jag vet var figuranterna ligger och kan skicka han rakt på. 

"Här är jag" och innan han får springa ut på andra sidan stigen SKA han stanna hos mig!! För att samla ihop sig lite och få hjärnan och ben att samarbeta. 

Transporterna, transporterna, transporterna..... ett av våra problem, Spajk vill så gärna och tycker det är heeeeeeelt onödigt att gå med mig in till stigen när han VET att han ska få springa igen. 

Jodå, lite koncentrerade är vi! 

Linne??? I september?? Jo, det blev tokvarmt efter en stunds springande i skogen ut till figuranterna. 
Här tror jag bestämt att Spajk skickas om på samma ställe, tror att jag försökte vara extra tydlig när jag visade en riktning, han sprang fint ut MEN sen var det slut på det roliga..... 
...... för väl ute hos figuranten ställde han sig och tuggade gräs??? Han hade dessutom varit där en gång förut, tittat på figuranten och sedan ställt sig och ätit gräs? Va?? 

Visserligen hade vi kört ca 35-40 skall på 7 figuranter, men hallååååååååå? Gräs??? Jaja, vi tänker att "en gång är ingen gång" och tar med oss dagens övriga godbitar. 

På sista tävlingen hade han lite glesa markeringar och bröt lite när jag kom ut, så nu har vi tränat på att skälla fast jag kommer ut, det har gett resultat och idag hade han jättefina markeringar, skönt! 

På återseende! 

1 kommentar: