söndag 21 april 2013

En energi-givande helg!

Dagarna rusar iväg, det är härligt ljust ute på kvällarna och jag hinner massor innan det är dax att sova!
 
Vi har hunnit ett par spår-jobb under veckan, har ju anmält till tävling om 2 veckor och det vore ju najs att iaf ha liiiite koll på spåret! I torsdags var jag på en mycket bra föreläsning "att leva med hund i vargrevir" med etologen Tobias Gustavsson från swdi, jag har tidigare hört honom prata om spår och vips så blev jag väldigt taggad till spår, att inte bara spåra för spårandets skull utan ha en tydlig tanke och plan, att lägga vinklar inte bara för att utan fundera på varför jag väljer att vinkla just där, att utnyttja de svårigheter som naturen erbjuder. Jag ville "testa" Spajk lite och lade därför ett spår som var lite utmaning. Spajk spårar ju stundtals riktigt riktigt bra, nu var han lite springing så han sprang över en vinkel med någon meter annars dammsög han sig fram i spåret, jag lindade linan runt handen sen var det bara att åka med :) Han löste mina svårigheter kanonfint! Enda smolket i bägaren var väl att han så fint apporterade en apport!? Jaja, en gång är ingen gång och han liggmarkerade resten så fint! Efter föreläsningen om spår har jag lagt lite energi på att få till bra och stadiga markeringar, det har gett resultat! Nu har han fint fokus på apporten och inte på mig.
 
3 upptag också, jag har lärt mig nu att jag måste hålla emot i linan för Spajks ben är snabbare än hans hjärna.... Får han chansen springer han rakt fram i 120 knyck, hittar spåret och tar i 8 av 10 fall rätt håll, men liiiiiite analys vore ju trevligt.... Han gjorde 2 finfina upptag och ett klockrent bakspår :( Han har iaf fint fokus och fortsätter målmedvetet rakt ut tills han hittar spåret, sen blir det lite spring innan han sen väljer håll.
 
Efter spåret hann vi lite lydnad också, ett bra pass med full fart! Planerna på klubben hade äntligen töat fram så vi kunde köra framåtsändande på nytt ställe, kul!
 
Nåväl, helgen då! Började med en härlig middag i Fromhem, en hemvärnskollega med sina tre barn och hundtränarsambo med 2 hundar bjöds på årets första grillmiddag! En härlig kväll med en skön mix av hemvärnssnack och hundprat. En av hundarna är en supermysig acd-tik som får mig att ännu en gång överväga att nästa hund blir en sån.... :)

Efter lite sovmorgon på lördagen styrde vi kosan mot paradiset på jorden, Åsen!
 
Spajk har fått nån fix-ide om att björkar är trevliga träd och stannar typ vid varje björk och spanar??? Fattar ingenting!?
 
Såklart var vägen bommad så vi fick vackert promenera ut sista biten, helt okej, tycker det är skönt att vägen bommas när det är tjäl-lossning, för rackarns vad mjuk vägen var!
 
Tiggar-Dizni i sitt esse!
 
Vi hade en stoooor hög skräp som skulle eldas, Nicklas fixade en rejäl brasa!
 
Hundarna njuter verkligen av att vara där, att kunna strosa runt på tomten efter bästa förmåga. När vi köpte Åsen så sa den gamla ägaren "Ååå, ni kommer aldrig att kunna ha hundarna lösa, det är så mycket varg" vi har sett spår som skulle kunna vara varg, det är det enda!
 
Hundarna inte bara strosar runt, dom lever rövare också!
 
 
T.o.m. Dizni får fnatt och far omkring som en tok!
 
 
 
 
Lite lurpassande....
 
 
Å vätskepaus :)
 
Spajk är en knähund av Guds nåde! Kryper gärna upp i knät och ska mysa!
 
Det enda vi hade på agendan var att elda skräp och att vårstäda stugan, Nicklas eldade ju för fullt och jag passade på att ta en promenad.
 
Vägen var ju bara liiiiite mjuk, tur vi inte fick köra in! Då hade vi nog suttit fast än......
 
 
Å kan ni tänka er?? Rätt som det är, mitt ute i skogen hittade jag ett par skidor!? Med stavar??? Undra just hur dom hamnat där??????
(För er som inte minns kan man ju alltid kika in här)
 
 
 
Lite foto-lek medans Nicklas grillar..... 
 
Efter en dag på Åsen var det två trötta hundar som parkerade i soffan!
 
Mitt projekt för dagen var att få fyr i köks-spisen, jävla skitspis!!! Det rök in som bara f-n, jag prövade massa olika tips innan jag sen hittade en liten lucka längst ner inne i själva spisen, den lilla luckan skulle visa sig vara vägen till framgång :) Efter att jag "vänt" kallraset i skorstenen gick det alla tiders att elda, det sprakade såååååå fint! Att sen Nicklas gått bet förut att elda i köket så var jag ju bara liiiiite stolt och rätt mallig :)
 
Kvällen innehöll som vanligt kortspel och korsord, kvalitetstid på hög nivå!
 
När vi kom ut var det 4 grader inne, när vi kröp ner var det iaf rumstemperatur, men rackarns vad det är trångt att sova två vuxna och två hundar i en 1,20 säng.....! Men vi frös iaf inte :)
 
Frukost och taktik-snack inför dagen!
 
Queen af Åsen - Lady D  
 
The King Af Åsen - Herr S 
 
 
Jag tycker bilden liksom speglar deras personlighet, Dizni livsnjutaren i solen och Spajk ständigt med koll på läget :)
 
Lite mer fotolek....
Nej, det är bara tomma förpackningar, men allt innehåll har vi druckit upp genom åren, gott gott!
Rätt snygga att se på och pryder sin plats ovanpå fönstret.
 
Ännu en helg till ända, alla energidepåer är fyllda för en ny vecka!

På återseende!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar