söndag 14 april 2013

Kennelträff!

Att köpa hund från en seriös uppfödare har klara fördelar, det ordnas kennelträffar :) Att träffa syskon och halvsyskon med ägare är jättekul! Se likheter och skillnader mellan hundarna, att släktingar utvecklas och växa år för år är verkligen jättekul!
 
Förra året var ju I-kullen, alltså Spajkens kull, minstingar men i år var de ursöta små J-barnen med! Körde MH på lördagen och tränade med oss på söndagen. Lördagen hade vi Towa Lindh som instruktör, jättekul! Jag har inte tränat för Towa förut, men det är alltid kul med lite nya tips och ideer, det är så lätt att fastna i gamla tankar och köra på i gamla hjulspår, även att det inte leder till framgång!
 
Jag hade bestämt att titta på framåtsändande och apportering, började med framåtsändandet och fick jättebra tips. Helt tvärt om mot vad jag tränat förut, men det känns som vi verkligen behöver en nystart i momentet.  
 
Jag tittade också på apporten, har ju haft ett problem, men det är påväg att jobbas bort och med Towas tips så kommer det gå ännu fortare!
 
Vi var i den jättefina Hundarenan i Kungsör, torrt, varmt och framförallt, rent om man jämför med körhallen....
 
Lite blandade bilder....
 
Nicklas visar Matte Åsa att Klara visst kan ligg!
 
Om jag ligger så ligger du, okej???
 
Kolla! Med belöning på rätt ställe ligger Klara finfint :)
 
Matte Åsa prövar själv!
 
Spajken lilla tokfransen hämtar bollen.....
 
I framåtsändandet övade vi på att stå innan vi skulle gå, logiskt värre :)
 
Att bara stå med stadga och titta på bollen innan man får gå var jääääättesvårt tyckte Spajk, men han är en klok hund och fattade snart vad som var rätt och fel!
 
Att stå stilla, att bara just stå stilla med fokus framåt...svårt sa Spajk!
 
Men efter lite träning brydde han sig inte om hoppande hundar i bakgrunden!
Jag kunde t.o.m. andas utan att han rörde sig..... ;) Första gångerna var han såååå lyhörd att han gick bara jag andades, men det gick framåt rejält för varje pass vi körde!
 
Men efter att ha stått med fin stadga började vi gå, det gick finfint i slakt koppel! Jag har fram tills nu kört saktagående med lös hund, men jag ger denna modell en chans!  

 
Vi testade också lite agility....
 
Lite plojövningar också.... meningen var att Spajk skulle krypa bredvid mig, men det gick väl "sådär" bra....
 
Fina Spajken!  
 
Mer agility!
 
Det är så härligt att se alla hundar, huller om buller utan massa bråk, ja Dizni hade ju ett och annat att säga om alla små bruna hundar förståss, men alla kelpies höll sams! De flesta av oss bodde i samma hus på campingen, där var det inte heller nått problem, så skönt!
 
Vi testade lite mer agility, inte riktigt vår gren, men rätt kul att testa!

Kennelmamma Maria försöker hjälpa mig....hon gjorde ett tappert försök :)
 
Ännu ett filmklipp, där kloka Sari berättat att oavsett hur snabbt jag än springer så är Spajk snabbare och då är det bättre att han får springa med mig och inte tävla mot mig! Så nu tränar vi på att ta det lugnt och ha lite koll på läget, jag vet inte om det blir så mycket bättre!? Men det är kul att hålla på och testa lite annat än bruks/lydnad.  
 
Ja, det var lite bilder/film/text om helgen! Håll tillgodo!
 
 
 










2 kommentarer:

  1. Vilken trevlig helg ni har haft.
    Tänk om det funnits en sån hall att träna i här i Rättvik ;)

    / Camilla & Yoda

    SvaraRadera
  2. Det är ju så enkelt att vara "seriös" när man har engagerade, duktiga och supertrevliga valpköpare!

    SvaraRadera