torsdag 29 augusti 2013

Lägesuppdatering!

Först ett stort TACK till alla som hört av sig och skickat hälsningar till Dizni!!

Idag har hon burit hem tidningen igen, så hon verkar inte ha några läskiga minnesbilder!

Såret läker fint och hon har fram tills igår varit så duktig och inte alls brytt sig om såret, men antagligen så börjar det läka rejält nu och då börjar det klia :( Så nu är det krage som gäller, det får INTE bli nå knas med läkningen!!! På tisdag tar vi stygnen och på lördag åker vi till Palestina, så vi hoppas det läker som det ska.

Det var en händelserik helg, inte nog med att Dizni gjorde illa sig, dessutom bröt systersonen Axel armen!? Han trillade ner från trädkojan och landade på sin arm så illa att den gick av..... Men han tog det hela med gott mod, han är en tuff kille!! Så nu har både Moster och Axel brutit armen :)

När det gäller fröken D så kom räkningen från Falu djursjukhus i går.... Jag säger bara TACK till försäkring, jag fattar inte att folk har sina djur oförsäkrade!!!

Grundavgift vid besök 245 kr
Undersökning 450 kr
Narkos/Sedering/Anestesi 2700 kr
Operation inkl. op. material 3900 kr
Medicni och material 495 kr
Dropp 505 kr
Jouravgift 5391
Direktreglering 170 kr

Summa 13857 kr

Inte gratis!!! Dock täcker försäkringsbolaget 9750 kronor och kvar till oss att betala 4107 kronor. Tack för det!

Annat som har hänt och som vi också blivit gratulerade för är ju att Spajk numer är uppflyttad till elitspår! 3:e gången gillt satt alla bitar och poängen räckte till uppflytt.

Som vanligt var det trevligt att tävla, kända medtävlare och bra väder, vi lottades till nr 5, sådär mittimellan. Vi fick vänta typ 45 minuter ute vid spåret, hann rasta i lugn och ro, skönt.

Vi började med bakspår :( J-vla skit! Men ett snyggt bakspår ;)

Fullt på spåret, trots att delar av spåret gick i djupa skogsmaskinsspår och sen vinklade upp ur spåren, rätt risig terräng, två diken hoppade vi över och växlande terräng. Kul spår men lite drygt att gå.

Det kändes längre än 1300 meter, men vi hade gått runt på 21 minuter, så vi hade god marginal.

Tillbaka till klubben och uppletande, jag var lite nervös!? Men jag hade en plan som jag körde 100% på. Använda vinden och göra genomtänkta skick. Betyg 9/9 :) Dom drog på lätt tugg på första föremålet och ett slarvigt avslut.

Det var rätt mycket publik vid rutan och när vi var klara vände sig domaren till publiken och hade typ "öppen bedömning" och sa: Dethär var ett uppletande som det ska se ut, hunden jobbar helt fenomenalt bra, målmedvetet utan att rusa, går upp i vind och letar sig in mot föremålen.Mycket snyggt.

Vi fick varma applåder, kul med en engagerad publik!

Sen var det då lydnaden.... Den glömmer jag helst! Fy vad pinsamt dåligt det va!!! INGET av momenten var jag riktigt nöjd med :( Om man ska se det positivt så kan man väl säga att vi har en hög lägstanivå....

Fria följet hade jag god lust att bryta, blä :( Jag gick bara och önskade att momentet skulle vara slut!

Fritt följ 6 6,5 äter gräs, släpp vinkel, lockar, ss, släpar. pos.
Ink m ställ. 9,5 8,5 steg i ställande, avslut
Framåt 5 5 långt, snett, stannar, tempo inkallning
Kryp 6,5 6 hög bak, 2 dk,
Skall 8,5 8 ngt glest
Tungapport 6 6,5 tempo in, tveksamt grip, sned sitt
Hopp 10 9,5 kort stopp
Plats 10 10

Jag trodde absolut inte det skulle räcka, men med typ 10 poängs marginal på lydnaden klarade vi oss!

Men nu är det avklarat och vi satsar mot nya mål!

Vi har också debuterat i elitbevakning, vi bröt dock efter spår och patrullering.

Spajk gjorde allt jag bad honom om, tyvärr var jag dåligt påläst så jag slängde bort massa poäng på spår/patrulleringsmomentet, en dyrköpt läxa! Men nu vet jag vad som gäller!

Han spårade dock finfint och hade alla apporter med in, både trä, tyg, plast och metall, duktig kille :)

Patrulleringen gjorde han kanonfint, men just själva momentet patrullering är en bedömningssport vilket jag bittert fick erfara, rätt ställe och rätt håll på markeringarna, men "fel" typ av markering!?

Jag blev sur/besviken/uppgiven och åkte hem och laddade för högrespåret som var dagen efter, ett klokt beslut visade det sig ju :)

Men vi tar nya tag nu på lördag!

En annan rolig nyhet är att Maria bestämt hane till Spajk´s syster Vizzla! Maria har lånat in Vizzla för en kull, så kul att linjerna går vidare i avel. Det är inga dåliga meriter som dom lilla I-barnen har, trots sina unga år. Vizzla själv är den enda kelpien i landet som har titeln IPO1, bara en sådan sak! Hon har dessutom CERT och CACIB på utställning.

Sen har vi ju då Spajken med sina elitspår, elitbevakning, elit lydnad, SeUCH, TJH(FM)

Bland övriga syskon kan nämnas elitlydnad och högre spår, estnisk champion, estnisk vinnare och landslagsrepresantant för Estland i agility, anlagsprov för viltspår, hoppklass 2 i agility, under utbildning till räddningshund i Norge, det är med andra ord allsidiga och snygga hundar! Inget för en förstahundsägare, men i rätta händer helt underbara arbetshundar, oavsett gren.

Pappa till kullen blir Korad Vickulas Joo-då, för mer info om kullen läs Marias blogg här.

Kika in på www.arrdiz.se och titta på de nya protokollen som ligger där, jag pysslat lite när jag nu i två dagar varit hemma från jobbet med halsont :(  

Jag återkommer efter helgen med rapport!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar