lördag 10 augusti 2013

Spåruppdatering

Ja, här kommer mer spåruppdatering!!!
 
Det är så himla kul att skissa och fylla i boken med färger och grejer! Har ni inte testat så gör det! Jag kör dessutom med en app i telefonen "nya spår" så då vet jag exakt hur lång tid spåren tog och jag vet hur lång effektiv spårtid jag har, jag kör en gång när jag går spåret och sen kör jag en gång till när jag spårar med Spajk, förhoppningsvis blir sträckan densamma!
 
Som ni ser på spåret här så har jag gått drygt 200 meter längre när vi spårade!? Men jag vet varför...det var ett jäkla snurrande på två ställen, men det var tooookvarmt och kvavt :(
 
Dessutom stötte jag upp ett rådjur när jag gick ut spåret, ett bra test! Han snurrad lite men hade jag inte vetat att det varit ett rådjur hade jag inte märkt det, skönt!
 
 
Han gjorde ett helt okej upptag, lite springig men ändå fokuserad. Just där spåret ligger är det rätt mycket folk som går, men han verkar inte så störd av det, han kan ibland "kolla av" terrängen runt men han återgår till rätt spår hela tiden, för mig gör det inget att han kollar läget sålänge han inte byter spår!
 
Just det, direkt efter spåret gick jag och gjorde ett uppletande, bytte direkt från sele till täcke och körde, måste ju testa! Ibland på tävling är det tajt schema och då är det bara att tuta och köra, trots att spåret tagit på krafterna kämpade han och hittade 4 föremål på 4 minuter, tungan var lång som en slips men han gav sig inte, gullehunden!
 
Lite patrullering stod på schemat också, jag testade att köra ljud med radio, d.v.s fästa en radio i skogen och sen "klicka" med en annan radio när det var dax för ljud. Nu hade vi en jäkla otur att just där radio´n satt kom det mass folk :( Men Spajk tog ljudet fint ändå :) Jag borde ju såklart gjort en fast bevakning så folket hann passera, men jag fick nog lite hjärnsläpp!?  
 
Vi gick hela sträckan ner och tog vinden först, men han hade några markeringar på min vittring från när jag monterade upp radion, såklart, det blir ju ett spår!
 
Jag hade lite lokalt hjärnsläpp även där, jag rekade från bilen och lade ut vindmarkeringen från bilen, så jag körde bil ner, stannade bilen och gick ut med jackan som fick vara vindfigge. Så gissa vad som hände när jag kom dit? Jo, det fanns ju massa vittring av mig där? Han blev väldigt markbunden och började spår mig :( Jag gick ett varv i lilla "rondellen" och när vi kom tillbaka gång två tog han vinden fint! Skönt! Full fart ut och kampa järnet med bitskinnet som låg där!
 
I måndags fick jag var prao i sökgänget :)
 
I utbyte mot att jag var figge fick jag två spårupptag, tack Tuttan! Ett var struligt som f-n..... snurrigt och lina som fastnade och allmänt dåligt :(
Det andra var klockrent!
 
Vi körde uppletande också, en svår ruta med terrängskifte och snår... Inga naturliga ställen att skicka på, dessutom lyckades han fasta och slita sönder sitt tjänstetäcke!? Så det måste jag laga innan tävlingen till helgen.
Han jobbade fint, vi tog ingen tid men jag tror inte det tog mer än 5 minuter att hitta dom 4 grejerna.
 
I tisdags var det dax igen :)
Fast jag var inte sugen att åka till skogen, så jag åkte ner till centrum och lade spår där. Kul!
 Här är alltså min skiss.....
 
 Eniro´s bild av spåret, jäkla blogger vill inte som jag vill, så jag kan inte göra den större :(
 
Men det var stundtals mycket fint spår och stundtals inte bra alls :( Det var svårt att spåra på träbron och sanden, på bron fick jag hjälpa han medans sanden klarade han själv, det var jobbigt i sand, han stannade och fnös sand ur nosen flera gånger :) Men han löste det själv, kul!
 
Inga problem att marken var smittad, skönt! Han brydde sig inte heller om tanten med hund som cirklade runt oss typ hela spåret.... Jag tror också det var hennes hund som snott näst sista apporten som var ett hundkex i en platspåse, den var borta när vi kom till stället där jag lagt den!? Men det fanns ju en tennisboll som slut så Spajk var nöjd :D
 
 Det var alltså asfalt, gräs, träbro och sand som underlag, variation är kul!
 
I dag var vi i Falun och träffade Elin och Sandra för lite bevakningsträning, så kul när det blir en liten grupp som kör! Alla hundarna fick en patrullering med ljud och vind, alla jobbade jättefint! Kul!
 
Vi hann lite spår också, två upptag som Elin lagt, ingen tvekan om håll trots att han vimsade lite! Hoppas vi har en uppåtgående trend på spåren nu när det närmar sig tävling......
 
En skiss på patrulleringen
 
Sen fick jag en glad nyhet, SKK har äntligen uppdaterat hunddata, så nu är Spajk officiellt champion :)
 
 
Till veckan är planen att köra lite lydnad och lite uppletande och sen vilar vi oss i form!
Håll tummarna för oss i helgen!
 
Tjing o tack för nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar