måndag 24 februari 2014

En hyllning till träningsgänget!

Lördag = Sökdag! 

Ja, när inte snön ställer till det förståss.... 
Just i lördags var det skare med massa tuuuung snö ovanpå, så vi bestämde raskt att vi skulle köra lydnad istället. Lite sök också, med fokus på markeringar, en riktig hit visade det sig! 

Vi styrde kosan mot fiendeland, det vill säga Läsksand, en inställning vi snabbt fick ändra på då vi bara hann börja träna på den oplogade planen innan det dyker det upp en kille och börjar ploga, snacka om service :) Så på vår nyplogade plan kunde vi fortsätta träna! 

Två kamerar som smattrade ikapp gav många bilder! Planen var en tredje kamera, men på den låg batteriet kvar i laddaren...hemma.... Men fick bilder så det räcker ändå! 

Apropå sök! Jag är, och kommer alltid att vara, en "spårnörd" det ÄR något visst när hunden bara suger fast i spåret och jobbar och jobbar för att lösa sin uppgift! Att på nära håll få se hunden jobba och lösa uppgiften, det känns som teamwork. Nackdelen, eller fördelen, beroende på humör, är ju att man tränar själv, på sin höjd så träffas man, lägger spår och fikar en stund men det är sällan nån orkar knata med runt i mina spår, antingen är dom "för långa" eller så ska dom ligga i 4-5 timmar och vänta.... Så jag är oftast själv när jag spårar. Ibland är det skönt att sitta i skogen och filosofera, men ibland är det kul att vara flera! Så det perfekta med söket är ju att man måste vara ett gäng som kör ihop! Men ger och tar, man överlåter en del av hundens träning till träningsgänget, och de överlåter en del av träningen till mig, man ger och tar!

Att släppa kontrollen lite är, för mig, väldigt nyttigt! Att lite på att figgarna sköter sitt, gör dom fel har jag förmodligen instruerat fel eller för dåligt! 

Jag gillar mitt träningsgäng, massor!!!!! Vi ger och tar och bjuder på oss själva! En av nycklarna till framgång är just att ha kul tillsammans och att våga vara ärlig med vad man vill. Tack, tack,tack för att ni finns! 

Här kommer så lite bilder från lördagen!    
Han tog det ganska lugnt, inga rivstarter vilket jag uppskattade med tanke på hans lilla hälta.... 


Jag brukar normalt stå upp och skicka.... men här "kände" jag att det skulle gå på tok.... Han vindade åt vänster, trots att figgen låg rakt fram, men när jag skickade honom fick jag förklaringen! Han for rakt ut åt vänster, ut i vinden och upp på en liten höjd där han sen tvärvände ner mot figgen!?! Vinden spelar oss onekligen ett spratt då och då.....

Cooool bild! 

Å så den sedvanliga självbelöningen :) 

Tack Camilla för bilder!

Dagen till ära hade vi lite prao´s med oss, Linda med Jersey, Maria med Cliff och så Lena med Drama och Krut. Kul med nya ansikten i gänget! 

Sedan förut är ju Tommy och Cross med, sådan husse sådan hund en sprallig hund med glimten i ögat!  


Lena är en rottisvän som har sommarhus i Furudal som hon besöker alltför sällan, men när hon är uppe så försöker vi ses! Vi har fånigt roligt ihop med våra rottisar, den ena döv, den andra mer vild än tam och så fina fröken Ego.  Vi försöker ses så ofta tillfälle ges, vi delar inte bara rasintresset, vi har dessutom samma jobb så det är inte tyst många sekunder när vi ses! 
Fina Drama! 

Å så Spajken och jag, igen!  

Jag passade på att utnyttja våra prao´s som figgar, det gick utmärkt! Här har Linda nyss blivit utskälld av Spajk. 

Här är innan jag skickade rakt och han sprang till vänster, som ni ser så "köper" han inte min riktning.... Jag borde såklart struntat i att rikta, men jag tar det som ett tecken på att jag borde träna mer!  

Här är han uppe på höjden! 

...å DÄR har han fått vind! 

Han hittar Maria som leker glatt! 

Fina fina Spajk <3 nbsp="" p="">
Fullt ös medvetslös! 

Med i vårt gäng är också Camilla och Yoda.
Yoda övade markeringar med fast rulle, vilket funkade perfekt! 

Tommy vilar ryggen, tur det fanns stol med ryggstöd ;) 

Lena med mannen i hennes liv, förutom Björn då, Kruten Krut! 

En rottis helt i min smak, snygg, tillgänglig och förig! 


Maria och Cliff var också med, Cliff är född på FHTE och ska in på L-test i början på mars, Maria har gjort ett jättejättefint jobb med Cliff och hade jag fått testa honom så hade då jag tagit in honom för vidare utbildning. Han är förig, lyhörd, har det väl möblerat på vinden och dessutom tyst! Jag testade lite grundläggande bevakningsövningar med figurantintresse, mmmmmmmm vad det kliade i fingrarna att få fortsätta! Maria- lova mig att OM du mot förmodan får tillbaka honom så utbildar du honom till patrullhund i hemvärnet, deal????? Jag ställer upp som instruktör på stört! 

Här ser ni, jag och en schäfer :)
Vi hade en liten diskussion huruvida man ska släppa eller inte, men vi diskuterade en gång sen fattade Cliffen att om man släpper så får man leka mer, smart kille!  




Jag har ju sagt att jag aldrig ska ha schäfer.... Men kanske Cliff kan få mig att ändra mig?? Nåja, jag ska väl slita ut Spajk först! 

Vi körde en sväng med lilla Jersey också, hon kanske ska bli Sveriges första beagle att bli patrulhund i hemvärnet??? Hon var hur cool som helst!  

Hon hade då figurantintresse så det räckte! 

Med i vårt goa glada sökgäng är också Emelie med Arga och Bita, Mia med Lillen, Tuttan med Ella och Olga, plus då Jennie som hämtar valp i mars! Tack för att fått vara med i ert gäng, jag borde väl räknas som  fullvärdig medlem snart ;) 

Efter en energigivande fika på konditori Siljan fortsatte dagen med lite lydnad, det vankas ju tävling! 

Camilla och Yoda var först ut, det ser så himla trevligt ut!!!  


Snyggo ;) 

Ja, jo, man har inte roligare än man gör sig..... 

Fina Krut..... 

.....ville inte heller släppa..... 

.....så även vi "diskutera" lite.....

....men även han fattade!!
Jag tycker det verkligen ser ut som han lyssnar när jag förklarar att han får bollen när han har gjort sig förtjänt av den och bara på villkor att han släpper när jag säger "loss"! 


Efter lydnaden körde Krut och jag ett race i snödrivan! Rackarn's vilken trevlig rottweiler!!! Jag vet inte vem som hade roligast, Krut, jag eller publiken som tittade!? 


Tack Lena för fina bilder! 

Fina Spajken! 

Ja, dethär blev ett lite svamligt inlägg, med massa ord för att fylla ut mellan alla bilder! Men för att sammanfatta så är huvudsyftet, förutom bilderna, att uttrycka min glädje och tacksamhet över att tillhöra ett gott träningsgäng! Tack! 

Tjingeling och på återseende! 

6 kommentarer:

  1. Där missade man en trevlig dag alltså... Leksand..hemmaplan..å fika på Siljan !!! Det måste vi göra om :) Nu är det ju vår..å snart tävlingssäsong.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, snart är det tävlingssäsong :-)
      Jihuuuu, så spännande!! Vi får leta tävlingar ihop!

      Radera
  2. Carolin, tur att man har varandra! Jag hade sååå trevligt och är så glad att du och ni alla finns! Ses snart igen.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du får banne mig vara här oftare!!
      Kram på dig!

      Radera
  3. Jag och den lille gule är också glada att vi får vara med och leka och lära oss :)

    SvaraRadera