tisdag 25 februari 2014

Underbar eftermiddag och finfina bilder!

Efter några härliga timmar på jobbet, sportlov och hela fritids är lite chill! Mysigt och gemytligt värre och idag kunde jag gå hem medans det fortfarande var ljust, jihuuuu! 

Madde hade, via facebook, efterlyst lite träningssällskap för lite utställningsträning. Jag lovade att supporta med lite sällskap, dock ingen utställningsträning. Sen måste jag ju säga att facebook är ett utmärkt media för att efterlysa träningssällskap! Släng ut en fråga och se om någon nappar, helt perfekt! Då kan man hitta nya träningskompisar snabbt och enkelt. 

Nåväl, jag träffade Madde och Nathalie nere vid långbryggan, drack lite kaffe, pratade lite strunt och njöt av det fina vädret! En helt ljuvlig dag!!  

Jag började med en promenad och jag spankulerar fram i solen, rätt nöjd med tillvaron,
 då ropar en dam till mig:
- Jag måste bara få säga att du har en jättefin rottis! 
Tack tack svarar jag, såklart! 
När jag berättar att hon blir 8 år om några veckor svarade hon att det inte är ofta man ser så fina rottisar, särskilt inte i så fint trimm i så hög ålder! Jag höll på att spricka av stolthet, fina fina fröken Dizni! Ja, för att vara 8 år är hon ganska fräsch, Arrac blev inte ens 8 år.... Hon börjar bli lite matt i färgen och liiiiite grå om nosen, men jämfört med Spajk är hon rena rama färgpaletten ;) 

Efter promenad och lite kaffe var det lydnadsträningsdax på den torra gräsmattan, lovely! Fin störning i form av folk/barn och hundar, i lagom mängd, kopplade hundar på lagom avstånd. Perfekt! 

Ja, utsikten är det ju inget fel på direkt......

Isen ligger på Siljan fortfarande, men jag skulle inte gå nå långt ut..... 

Fina fina fröken Dizni!  

Det var en så underbar eftermiddag! Först lite snack med Madde och Nathalie och sen lite bra träning i solsken!! Bra fotoväder var det också, så det blev lite kort. 


Spillevinken Spajk :)  

Turiiiiiiiiiiiister, välkomna till Rättvik!  

Det var så skönt att kunna träna utan massa bylsiga kläder, bara tunn fleece och väst! Me Like! 

Alltså, jag måste ju säga att det finns träningsplaner med sämre utsikt!  

Jag har ju länge försökt få nån snygg stå-bild på Spajk, men han är ju inte utställningstränad, så han står som en räka..... Jag har inte lust att träna in det heller, så jag får leva med halvtaskiga stå-bilder! Vi har ju liksom vänstervarvat färdigt, nu är det andra championat som hägrar ;) 

Men jag lägger ut en ståbild iaf, för jag tycker att han vid fyra års ålder fått lite "massa" och blivit lite grövre i kroppen, han har ju sett ut som en spenslig liten fjant innan, men nu börjar han ju se lite krallig ut!  


Lite motljus.....  

Nej, bilden är inte photoshoppad! Jag och kameran har skapat ett mästerverk :)  

Jag hade såklart glömt vattenskål, så vi delade kåsa! Jag drack kaffe först och sen gick jag helt enkelt ner och hämtade lite vatten i Siljan, lätt som en plätt!  

Jag hade bundit upp Dizni vid en bänk så hon fick njuta lite av vårsolen hon också, hon är en riktig soldyrkare och ligger gärna mitt i solen, hur varmt det än är! Knäppfia! 

Spajk tycker han förtjänar MER belöning! 
Han gick helt enkelt och hämtade belöningen själv! Smart kille! 


Inget ljud undgårSpajkens vassa öron!!! 

Fina fina Spajk <3 nbsp="" p="">

Å fina fina Dizni <3 nbsp="" p="">

Efter lydnad, fotande och fika var det spårdax. Jag hade lagt två spår innan vi började aktivera oss. Spajk fick ett ganska svårt spår, ca 400 meter långt och 2 timmar liggetid med några underlagsskifte, gräs/grus/sand/asfalt och div olika apporter tyg/plast/trä och så då all störning från omgivningen, det rör sig en del folk omkring långbryggan såhär i Vasaloppstider! Det märks att det är tidigt på säsongen och spårkonditionen är inte på topp, men han kämpade så fint och hade med alla apporter in, bra jobbat! Han var helt oberörd av allt folk runtomkring, jag fick lägga ner honom ett par gånger för att det kom folk och passerade spåret, men han lät sig inte störas! 

Dizni fick också spåra, hon är ju direkt ingen spårhund att hålla i när kriget kommer, men hon löser uppgiften! Alla apporter med in och helt ostörd av störningen runtomkring, duktig tjej!  

Nu är det två trötta hundar i villa Fromhem, skönt! 

På återseende! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar