söndag 13 oktober 2013

Bilder och KM!

Mer tävling! Tävla är kul :)
 
Varje tävling är en ny erfarenhet oavsett gren, jag blir lite nervös och det påverkar såklart hundarna, nu har jag hittills haft sån tur att det inte påverkat någon av mina hundar negativt utan det har gått ungefär som på träning vilket alltid är skönt. Men att tävla är ju en form av framträdande, publik som tittar och en domare som bedömmer. Det är min tid som tävlande inne på planen, jag har betalat pengar för att bli bedömd och då är det väl inte mer än rättvist mot hunden att försöka göra det så lätt som möjligt för hunden. Det gäller ju att lotsa min hund genom tävlingen för att det ska bli så bra som möjligt, vi är ju ett ekipage! Ingen tävling är den andra lik, varje tävling är en ny utmaning. Jag kommer fortsätta tävla mina hundar av en enda anledning, jag tycker det är kul!
 
Har på senaste tiden fått kommentarer i stil med att "Jaha, ska ni köra rally också" eller "jaha, nu satsar ni på att bli Årets hund i år igen"
Jag förstår inte riktigt varför!? Avundsjuka? Missundsamhet?
 
Jag tävlar för att det är kul! Den dagen jag tävlar i syfte att visa mig duktig, eller för att "bräda" någon, då lovar jag att sluta tävla! Jag råkar ha en hund som villigt och glatt ställer upp på det mesta, som inte bangar för nya moment utan som är lyhörd och vill vara till lags,varför ska jag då inte pröva om min träning är rätt genom att tävla?
 
Att tävla är ju ett kvitto på att träningen är rätt!
 
Nåja, idag var det dax för KM i rallylydnad, vi var ett gäng deltagare som ställde upp, kul! I nybörjarklass, fortsättning och avancerad, sammanlagt 16 stycken.
 
Jag hade i ett svagt ögonblick anmält både Dizni och Spajk!? Jaja, fina fröken ska väl få vara med på ålderns höst hon också.
 
Spajk och jag gjorde en helt okej runda, dock stannade jag förnära en skylt så han klev på den :/ Klantmatte!!!!! Vi fixade både "tysk-svängen" och några "gå-runt" så jag är nöjd.
 
Fina fröken och jag hade en sämre dag :( Jag gjorde samma misstag med henne och stod förnära en skylt (samma skylt som med Spajk!) så hon klev också på skylten.... Sen hade vi tränat lite för mycket "gå runt" så hon gick runt istället för att bara sätta sig fot.... Men sånt som händer!
 
Nåväl, Dizni och jag skrapade ihop 74 poäng trots våra två skyltar som vi fick 10 minuspoäng vardera för. Sen var det då skylt-klivet som kostade 3 poäng o så något mer poängavdrag. Men ändå helt okej! Inget nos varken på skyltar eller backen:)
 
Spajken och jag hade mer tur med poängen och skrapade ihop 95 poäng! Det räckte till en delad förstaplats på KM i nyböjarklass :)
 
Nu var vi tre som hade samma poäng, så man skiljde dessa åt genom att titta på de poängavdrag som var gjorda. Vann gjorde den som hade flera småavdrag istället för ett stort, det gjorde att vi med vårat skylt-kliv hamnade på plats 1:2, alltså delad förstaplats fast tvåa, typ :)
 
Vi har ett snitt på 96,5 på våra starter hittills, kul! KM är ju inofficiellt, men det var en riktig domare och skrivare så det var ingen "kompis-bedömning"  
 
Efter KM kom Elin, Aros och Kiri till klubben och vi tränade lite på rallylydnad när skyltarna ändå stod på planen. Jag peppade Elin att anmäla till vår tävling i november :)
 
Väl hemma igen, vi hade bokat en timme i körhallen också inför tävlingen nästa lördag då Elin ska tävla. Körhallen är fantastisk, förutom att man blir så vansinnigt skitig när man varit där!! Men det är bara att bita ihop, för att få chans att träna året runt är värd rätt mycket.
 
Jag passade dessutom på att ta lite fler kort när jag kom hem, det är vidunderligt vackert just nu och jag njuter i fulla drag av utsikten och den klara krispiga luften!
 
Fina Spajk försöker uppmana Nicklas att kasta bollen :)
 
Utsikten från vår ytterdörr, sämre utsikt kan jag tänka mig!
 
Om man tittar lite till höger från vår garageinfart ser man Siljan 
 
Nja, att hålla i löv var väl inte någon hit direkt.....

 
Vackert.....  


 
Det gäller att stanna upp och njuta av utsikten, varje dag!! Det är lätt att bli hemmablind när ma möts av vyer som domhär så fort man kliver utanför dörren.
 

Tok!

 
Villa Fromhem :)  
Med en leksugen Spajk med en av sina älskade punkade bollar, han har inte mindre än 3 stycken!
 
Over and Out for now!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar