torsdag 24 oktober 2013

KU-hund

Nu har det nästan gått en vecka utan bloggning :(
 
Jag har visserligen haft tid men ingen större motivation!? Trots att jag haft både bilder och massa roligheter att skriva om, men vi tar en sak i taget som en saknad kapten brukar uttrycka sig...
 
Nåväl, i helgen avverkades KU-hund, alltså KompetensUtveckling - hund för er som inte förstår de militära förkortningarna! Jag har planerat helgen och tog såklart lite hjälp av Nicklas, vi är ett vinnande team ;) Skojar bara, men vi känner varandra väl och det underlättar ju alltid vid ett samarbete. Jag hade sedan tidigt bestämt att temat skulle vara "soldat med hund" mer än "hundförare"
 
Dagen började med skjutning, jag var dock inte med utan förberedde inför kommande prövningar, men det var massa med bly i luften iaf, det såg jag vid det snabba studiebesök jag hann med på skjutbanan.
 
Jag måste ju erkänna att jag var lite nervös inför helgen, det var mycket som skulle klaffa! Nu visade det sig att jag oroade mig heeelt i onödan! Jag var lite orolig att de hundförare som kom skulle tycka det var lite irrelevant tema och för lite hundtjänst... Men alla deltagarna var vid hemresan på söndagen nöjda och glada :) Skönt!
 
Jag hann ta lite bilder på hundarna under lunchpromenaden, stridsparshinderbanan är kul balansträning!
 
 
Spajken balanserar, inga problem att gå där inte, nu valde han att gå på stockarna och inte på själva stegen...

 

Han verkar ju iaf ha liiiite koll på sina tassar!?
Även om jag i vardagen ibland är lite tveksam till det!

 
Fast det faktum kvarstår ju..... Dizni har en överlägsen balans!
Hon kan banne mig hålla balansen på 15x15 cm!
 
 
Nåväl, jag inbillar mig att det är nyttig träning att lära sig hålla kolla på sina tassar och på sin kropp!

 
Jag hittade en skum grej... jag har inte sett det förut, men enligt Nicklas så har korset stått något år eller så?? Nån som vet vad det är??

 
KU-hund hade alltså temat "hundförare tillika skyttesoldat" och iom det så tränades det tillbakaryckning när gruppen är i efterhand och blivit beskjuten i sida, d.v.s. blixtlås. Svårt att hålla koll på sin plats i rörelsen och samtidigt ha en hög mynningsmedvetenhet. Lägg dessutom till hunden så blir det svårt även för oss tjejer ;)

 
En inledande övning i öppen terräng och i lugnt tempo.

 
Vi övade också tillbaka ryckning i formation korridor.
Fortfarande inga hundar, först fokus på sin egen plats i rörelsen, sen adderar vi hunden!

 
Här förevisar Nicklas vad som händer om "gubben" först i ledet får problem.  
 
Härligt flow i rörelsen, bra jobbat!! Det var en fröjd att se hur hela guppen "rann" iväg bakåt längs vägen!!

 
Engagerad instruktör!
 
Här har vi adderat både skog och hund :)  
 
Inga problem, väldresserade hundar och ambitiösa hundförare!

Titta, vi hundförare KAN vara mynningsmedvetna och behålla pipan i ofarlig riktining trots att vi vrider på huvudet ;) Eller iaf kan Diana det, Doris har full koll!

Hejja Danny!!
 
Det var en såndär härligt krispig höstdag, solen sken på oss och naturen visade upp sig från sin allra vackraste sida.
 
Mela och Gizmo kommer ångande i skogen!  
 
En inte helt perfekt bild, men rätt talande! Hela gänget höll igång och kämpade verkligen ända in i kaklet, fullt ös medvetslös!  
 
Jag som fotograf var allt som oftast felplacerad och har typ 100 bilder på ryggtavlan på hundförare :(
 
Men under några vändor var jag på rätt plats!  
 
Inte heller en perfekt bild, men ändå lite charmig på nått sätt!  
 
Hallå! Jag tror fi kommer bakifrån!!!! Vi har en cool långhårscollie i förbandet! Fina Eroz!  

 
Som sagt,fullt ös medvetslös! Här sparades inte på någon energi!  
 
Å så en "riktig" hund på bild :)
Jessi och husse Jörgen, ett av förbandets mest rutinerade ekipage!  

Den noggranna läsaren observerar att fingret är utanför varbygeln :)
 
VI hade också funktionslydnadsbana inomhus, roligt för alla inblandade. Inte bara roligt utan också nyttigt, jag lovar att det kommer en repris på det :)

Danny och Rexas

 Carina och Zimba.
 
 Det var en energigivande helg, så roligt gäng! Vi lär av varandra och delger kunskapar, tankar och funderingar. Det är högt i tak och stämmningen på topp.
 
Nu siktar vi på 2014 och fortsätter på den inslagna banan :)
 
Tjing för nu!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar