torsdag 3 oktober 2013

elit x2

Ja, ett av årets mål var ju att starta elit både i bevakning och spår, vilket vi nu gjort :)

Den ena starten med ett okej resultat, den andra med en stor fet plump i protokollet!

Vi börjar med plumpen.... elitspår! Vi hade ju kommit med på två tävlingar samma dag, shit happens, anmäler man till två så KAN man ju faktiskt komma med på båda, men hur troligt är det??? Jag lyckades iaf, men valde att tävla i Falun, inte så långt att åka och dessutom en mycket trevlig klubb!

Drog startnr 1, helt okej, tidigt spår och gott om tid att ladda för uppletande och lydnad. Spåret var beläget på skjutfältet, en terräng som ju är rätt känd ;)

Innan skogen var det platsliggning, han låg som ensfinx på kanten, gullehunden :)

Jag fick spår i en terräng jag "krigat" i, så även om Spajk skulle misslyckas så var jag säker på att hitta tillbaka....

Ett, i mina ögon, TOKSNYGGT påsläpp, rakt ut i rutan, kollade åt vänster, kollade åt höger, väljer vänster och jag hänger på ut ur rutan och det är tyst som i graven från tävlingsledaren, check på framspår :)
Plockar pinne efter pinne och jag börjar slappna av! Men så helt plötsligt kommer vi till en väg!? Som ligger rätt långt ifrån påsläppet.... jag börjar fundera och tänka hur i sjutton vi hamnat där?? Jag tittar på klockan och inser att vi ändå har typ 10 minuter kvar, och vi har 5 pinnar med oss så om vi inte såsar runt för länge så borde vi hinna hitta spåret igen så jag går tillbaka genom den unga tallskog där jag faktiskt grälat lite på Spajken för att han sprang och fjantade, vilket han ju faktiskt med facit hand gjorde, han hade helt enkelt sprungit rakt fram i spetsvinkeln :( Fort o Fel helt enkelt...

Jag går tillbaka mot påsläppet och kommer ut ca 150 meter ovanför påsläppet, ingen mottagare väntar där, så jag går helt enkelt nedåt, förbi påsläppet och fortsätter neråt, in i skogen typ 250 meter där Spajk helt plötsligt dyker ner och markerar slutpinnen..... Men typ 5 minuter för sent :( Men jag hade ju redan selat av och bestämt mig för att bryta, så det var väl okej att han ändå hittade slutet. Min spårläggare tycker synd om mig för upptaget var ju så snyggt :)

Känns såååååå surt när vi hade så fint upptag och plockade pinne efter pinne utan tvekan. Ingen skillnad på skogspinnar och vanliga pinnar (vi kan ju för övrigt hitta de mest konstiga apporter i våra spår)

Vi resonerar om spåret och kommer fram till att det var spetsvinkeln vi missat, hade vi spikat den hade vi haft en raksträcka med 2 pinnar kvar innan slutet, så visst känns det lite surt, det hade suttit fint att avsluta bruks-säsongen med iaf gk i elitklass! Men icke sa nicke, vi avslutar med ett stort fett fiasko!

Fast jag är ändå himla nöjd med hans spår, ett jättefint upptag och en säker spårning fram till vinkeln, spårläggaren erkände att det var rätt mycket vinklar på spåret, så jag är ändå nöjd med hans prestation!

Nåväl, vår elitstart i bruksprov bevakning gick ju snäppet bättre! Faaaast ynka fjuttiga 0,5 poäng från CERT!!! Känns ju rätt snopet....

Vi var hela 2 ekipage som kom till start i Ljusdal, också en mycket trevlig klubb att tävla på!!

Började med patrullering med spårupptag, Spajk vindar och slår rätt yvigt i patrulleringen, men hittar spåret och går åt höger, jag hänger på och får order "gör halt" och vi gör en urdålig halt :( Spajk vindar och sitter inte riktigt stilla!? Nåväl, iväg på spåret som vinklar typ 20 meter efter halten, inte konstigt att han vindade åt vänster! Spåret går över ett rejält dike, ett stort skutt fick jag ta, över stock och sten, över diket igen och in i en konstig blandskog, över enskogväg och ut på en fin tallhed, där kommer spetsvinkeln innan vi sen vänder tillbaka mot bilarna. Spajk spårar tokbra och vi plockade in alla apporter :) 10 på spåret och 9 på patrulleringen! Fina bästa Spajk!

Lite väntan på patrulleringen, en rolig stig men heeelt utan vind, vimplarna hänger rakt ner och då är det svårt att få vind på några busar i skogen. Ett finfint ljud tar han och sen har vi en diffus vindmarkering, vi går tyvärr lite fort men får ändå 8 i betyg. Jag får lite feedback av domarna, tack Maja och Christer :)

Tillbaka till klubben för lydnad, platsliggning, inga problem säger Spajk och ligger som en sfinx!

Själva programmet är inte mycket att orda om, jag skulle säga att vi presterar ungefär där vi är, förutom TVÅ missar, ett jäkla litet gläfs på tystnadsdelen i skall och så då krypet, han har typ aldrig rest sig, men just då fick han för sig att i vinkeln sätta sig, en FET präktig nolla!!

Annars var han så pigg och jätterolig, svansen gick i två hundra knyck och han var taggad och verkligen "på tå"! Kul! Publiken kommenterade att det såg trevligt ut och att Spajk verkade gilla lydnad :)

När sedan då resultatet presenterades så visade det sig att vi hade gott och väl poäng nog för cert på specialen men att det fattades ett ynka jävla skit 0,5 poäng på lydnaden, annars hade vi haft vårt första cert!!!! Ett enda jäkla litet voff från cert! Vi hade inte vunnit men varit så pass nära segraren att vi fått cert vi också.... Hade vi dessutom krypit hade vi segrat, men det är ju mindre viktigt.

....0,5 poäng.... hade hellre varit 25,5 poäng ifrån!

Så klart besviken, men ändå nöjd med att han orkar en hel dag och att han "håller ihop" en hel dag på tävling. Vi laddar för 2014 :) Jag har redan rekat och planerat!

Nu väntar några lydnadstävlingar och inte minst premiär i rallylydnad! På lördag i Avesta :) Fina fröken ska också vara med, nästan hela familjen! Jag har absolut inga förhoppningar, rallylydnad är MINST lika svårt som "vanlig" lydnad, så den som tror att det är en barnlek att plocka meriter kan fetglömma det! Visst, det underlättar med en någorlunda genomtränad hund, men att det är nå enklare än vanlig lydnad håller jag inte med om! Så vi får väl se hur det går, friskt vågat hälften vunnet är min filosofi just ju.....

Jag återkommer med resultat :)

Tjing o tack för nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar