fredag 18 juli 2014

Fina underbara Spajk!


Att Spajk är en, i mina ögon, en ultimat hund vet ni ju redan! Men ibland är han lite extra bra! 

Vi tränar ju inte överdrivet mycket bevakning, eller rättare sagt typ aldrig.... Så att tävla i något man inte tränar känns ju kanske aningens korkat!? Men att tävla är kul och för varje tävling lär man sig något nytt! 

Det var dax för tjänstehunds-DM och då också kval till FMM som betyder Försvarsmaktsmästerskapen och är SM för patrullhundar. 

Nytt för i år var att DM var ett samarrangemang mellan Gävleborg och Dalarna, så vi höll till i Ljusdal och ni som läst min blogg vet att Ljusdal är en av mina favvoklubbar! Alltid så himla trevligt där! Såklart smittar ju den känslan av sig på Spajk, det känns nästan som vår hemmaklubb fast det är lite långt att åka dit o träna, även om jag gärna skulle det! 

Dagen började med lydnad, å rackarns att det gick dåligt!? Herregud, lydnaden som ju var vår starka sida! 

Inte bara EN, utan TVÅ nollor!? Tungapporten väger ju 4 kg, till skillnad från vanliga brukset där den bara väger 2, så den nollan hade jag ändå kalkylerat med! 

Fritt följ  8,5 - släpper höger vinkel, vx pos. Snett sitt
Platsläggande  9 - ngt segt
Inkallning med stå el ligg  9,5 - snett sitt vid avslut
Tunga apport  0 - släpper apport x 3
Kryp under hinder 0 - hoppar över hindret
Stegklättring 8  - Missar en pinne
72 poäng av max 140 

Ja, jag hade ju önskat en betydligt bättre start! Men efter lite pepp via telefon av kära maken så tog jag mig i kragen och körde vidare. Ut till basen där vi skulle sova och där fortsatte det hela med att Gävleborg skulle köra sina "skogsmoment" och jag fick äran att ligga vindfigg. Inte så betungande att bara ligga stilla i skogen, men solen sken och det var så mysigt att ligga där och lyssna på radioanropen om vilken hund som gick på stigen osv. 

Det som skiljer DM från en "vanlig" tävling i bevakning är att varje markering hunden gör skall rapporteras in till domaren och det skall sägas om det är ljud/vind/spår. Visar man fel, ja då är det noll på den figgen. Så jag var ganska nervös!!! Jag kör ju inte hund så ofta i förbandet och tappar lite soldat-tänk... Inte bra! 

Innan det var grilldax var det dax för uppletande, också en gren där jag trodde vi hade goda chanser att hiva in lite fina poäng. Det var knastertorrt i marken och det var typisk "ljusdalsterräng" d.v.s. vitmossa, så det var inte lätt! 

Döm om min förvåning när vi bara får in 3 av 4 föremål?? Å dessutom slarvar han och tappar ett, å lite tugg!? Så bara betyg 7 och 56 poäng istället för de 80 jag räknat med..... 

Så jag var ganska modfälld när jag kröp till sängs, jag hade en hel hög jätteduktiga medtävlare som tävlat SM förut, så mina chanser att lyckas knipa andraplatsen var ganska små, vinnaren och tvåan får åka på FMM. 

Dag nr 2 började med patrullstig, en stig jag har tävlat på, vilket både kan vara en fördel, men också en nackdel! Det var nå vansinnigt med flygfä och jag HATAR flygfä, så det var inte dom optimala förutsättningarna.... Men vi gick ut hårt jag o lilla Spajk! Vi får en tveksam vind som jag dock köper och markerar till domaren och vi tuffar vidare. 

Tyvärr skiljer det sig en del från tävling och verklighet, på tävling "måste" man göra lite halter, fast jag aldrig skulle göra en halt "bara för att" när det är krig. För när det är halt ska alla som går med gå ner i låg ställning och bär man massa utrustning som väger tunga kilo så är varje halt ganska dryg.... Jag brukar bara sakta in lite om jag ser att Spajk har något förhöjt intresse, men som sagt, tävling är tävling! 

Vi gjorde några halter och vi får ytterligare en markering på slutet som jag först rapporterar som ett ljud, men sen när jag kollade vinden med min lilla vindprovare så visade det sig att det lika gärna kunde vara en vind, så jag rapporterade det som en vind också, vilket visade sig vara tur! 

När vi sen klev över slutlinjen visade det sig att vi gått i ett utmärkt tempo, vi var bara 17 sekunder från genomsnittstiden som är 18 minuter och vi gick på 17,43! Bra jobbat! Jag har aldrig någon klocka utan kör på erfarenhet ;) Men jag har ju ändå gått några stigar och det känns så skönt att ha ett tempo i ryggmärgen! 

Hur gick det då? Jo, vi hade två vindmarkeringar där den bästa då ger betyg och där fick vi en 10:a, tyvärr hade vi inget ljud!? Men det var ingen som hade rapporterat något ljud men några hundar hade markerat ljudet men förarna hade rapporterat det som vind och då blir det noll i betyg. 

Man får också ett betyg på taktiken, d.v.s. halter, tempo och allmänt uppträdande på stigen och där fick vi en 8:a där domaren drog lite för att Spajk var nosig!? Jag märkte att han nosade, men en patrullstig är en patrullstig och hur skulle jag veta att det inte var ett spår han hade nos på???? Vi fick ihop 320 av max 500 på stigen, så vi har lite att träna på innan FMM! 

Helgen avslutades med patrullering med spårupptag, upptagen är ju inte vår starka sida..... inte heller denna gång, ett klockrent bakspår! Som tur var fick vi med oss alla apporter, trä, tyg, metall och trä. 

Det var lite spännande inför prisutdelningen, för vi hade allihopa ungefär samma "missar". Men döm om min förvåning när det visade sig att vår prestation räckte till en silverplats!! Så himla kul!!! 

Det blir jag och Ewa Jonsson med Skotte som får representera Dalarna på FMM! 

Att kvala till FMM har ju varit ett av årets mål och jag är fånigt stolt!!! Fina Spajken! Här i Dalarna har det varit en massiv rottisdominans de sista åren, så det är lite kul att en kelpie slår sig in i rottisland ;)  Nu är ju Skotte också en rottis, men vi har iaf blandat ut dominansen lite. 

Det blir ju vår första större tävlingen, men jag kommer inte göra på något annat sätt än vi gör nu, vi ska gå ut som ett team och göra så gott vi kan!  

Det var Spajks andra DM, likaså mitt andra DM, så någon större erfarenhet har vi ju inte att luta oss emot. 

Jag ska passa på att tacka för alla grattishälsningar, det värmer så gott ska ni veta, alla ni som på något sätt hört av er!  
Delad glädje är dubbel glädje!  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar