måndag 21 juli 2014

Småland

Efter 3 härliga dagar på sökläger åkte jag direkt till Småland för lite semester, skönt att vila upp efter 3 intensiva dagar! 

Nu blev det ju iof inte direkt några lata dagar, dagarna fylldes av härliga mysiga aktiviteter med familjen. 

En eftermiddag åkte jag med Tuva, Axel och Spajk till Ingebo hagar ett härligt ställe med vandringsleder, café och lite smådjur. 

Vi gick en led som var drygt 2 km och det fanns massor att titta på! 

Spajk och en typisk småländsk stenmur! 

Vi hade såklart en karta med oss och Axel fick vara "kartchef" och läsa kartan efter bästa förmåga. Inte lätt när man är 5 år och har massor med spring i benen att hålla koll på var man är på kartan? Så vi stannade med jämna mellanrum för kartrek. Spajk hjälpte till :) 

Är det inte svenska sommar fångad på bild?? 
Vackert så det förslår! 

Å i den svenska naturen finns det ju en del kryp...... Modiga jag som vågade fota!! Den var säkert 35 cm lång och låg blixtstilla!! Inte ens när vi klev förbi den slingrade den iväg.... märkligt? 

Spajk hade måååååååånga stenar att hoppa upp på! 

Inte bara stenar, det fanns lite roliga lekplatser också! 


I sedvanlig ordning var det besök på Smultronstället som gällde. Det kan ju tyckas lite konstigt att åka 1,5 timme i bil för att äta glass, men det är LÄTT värt det! Likaså att köa 40 minuter för att få komma in! 

Dessutom är hundar mer än välkomna, dom får tom. egen vattenskål och glass om man vill.  

spajk äter glass från sked, är man på glassresturang så är man! 

Här är min lilla glass, Black Orange, en ljuvlig blandning av chokladglass med apelsinsmak, apelsinglass, varm fudge, kolasås och grädde. 

Systeryster och Axel väljer glass. 

Smultronstället ligger precis vid Göta kanal och det är ganska kul att se när folk slussar, jag vet ju av egen erfarenhet hur det är att slussa..... det är lite kul med folk som tittar, då måste man skärpa sig lite och inte kasta tampar till höger och vänster! 


Det är kul att strosa längs bryggan och titta på båtar, det är ju typ 10 år sedan jag och Nicklas tillsammans med hans föräldrar åkte kanalen. En resa som jag varmt kan rekommendera!! 

På återseende! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar