måndag 8 juli 2013

Familjen From's andra SeUCh

Tidig söndag morgon, på tok för tidig om du frågar Nicklas, styrde vi mot Alfta och SKK' s utställning. Jag har bara goda känningar från Alfta då det var på just den utställningen för ett år sedan som Spajk tog sitt första cert :)

Den här gången var det tre kelpies anmälda, varav en var en tik i championklass. Alltid lite spännande att se vilka vilka som är ens motståndare! Vi var framme i god tid, nästan en timme innan utställningen skulle börja... 


Varken Dizni eller Nicklas var särskilt roade av väntan..... 

Det är skönt med hundar som kan sköta sig, både Spajk och Dizni stövlade in på området utan att bry sig det minsta om hundarna runt omkring, skönt! 

Dizni slog sig till ro och vilade tryggt mellan husses fötter! 


Spajk slog sig också till ro :) 

Ni observerar väl vår gigantiskt stora packning? En vattenflaska, en torkduk, godis och utställningskoppel, allt nedpackat i en tygpåse! Det var allt! 

Nicklas var rätt road av spektaklet utställning, med tält, burar och dräktklädda damer som skulle försöka resa tält ;) 

Vi skulle in i ringen som nr 6 så det var inte så lång väntan. Den tredje hunden var en tik, så Spajk var ensam hane. Han sprang så fint i ringen <3 Han stod också fint, så jag var så nöjd! 

Jag hörde domaren säga "very good" flera gånger, och jag hör henne säga till sekreteraren excellent och ck :) 

YEEES!!!!!!!!! 

Jag blev så glad och Spajk fick fnatt och tuggade på sin fina rosett och betedde sig allmänt spattigt ;) 

Kritiken löd:
Very nice male. Typ prop and outlines. Typ head and expr. Good body. Enough angulated. Typ topline. Good feet. Moves very well from side, well in back and in front. 

Jag är ju verkligen ingen fena på engelska, men en översättning borde bli:
Väldigt trevlig hane. Typiska proportioner och (outlinje?!)  Typiskt huvud och uttryck. Bra kropp med tillräckliga vinklar. Typisk överlinje. Bra tassar. Rör sig mycket väl från sidan, bra framifrån och bakifrån. 

Vi var ju enda hane, så vi skulle in igen om bäst i rasen, championtiken blev bästa tik och vi fick springa några varv innan vi tillslut fick den röd/gula BIR-rosetten! 

Att bli BIR är ju rätt oviktigt, vi fick vårt cert och championatet och det var det vi var ute efter! 

Så 30 minuter efter utställningens start var vi klara och ute i bilen igen för att köra till Småland på semester! 

Det tog alltså Spajk 1år och sammanlagt sex utställningar att bli utställningschampion! 

Jag erkänner att jag tycker det är kul att åka på utställning, det känns lite konstigt att inte "behöva" åka längre.... Jag väntar till Dizni blir veteran, sen kan vi åka bara för att det är kul! 

Jag hade ärligt inte riktigt trott att vi skulle ta det sista certet i år, så jag hade planerat in X antal utställningar under hösten, men nu kan vi ägna oss åt annat, typ brukstävlingar. 

En klubbkompis, Camilla, har en vansinnigt snygg hane, så jag ville gärna ha vårt championat klart innan hon får ställa i bruksklass... För om vi skulle konkurrera med Yoda så tror jag vi skulle få se oss slagna.... Exc hade han ju fått, men för att få cert måste man ju vara snyggast för dagen! Men nu Camilla är det fritt fram :) 

Det har varit antingen ris eller ros när vi ställt ut, antingen very good eller BIR/cert. 

Visst, man kan ifrågasätta utställning som merit, det är ju mycket upp till domarens tolkning av en rasstandard. Men ändå, det finns ju brukshundar som delats i två grupper, en grupp som går att tävla högt upp i klasserna och en grupp som går bra i utställningsringen. Titta på rottisar där det kan vara 20-25 hundar i öppenklass och typ 4-5 i bruksklass på rasspecial. Vad säger det om rasens utveckling och arbetskapacitet? Utställningsintresset finns ju uppenbart bland rottisägare, och nog borde man fixa meriter nog att bli champion? Men vad det jag, jag har ju "bara" en tjh(fm) och SeUCh. 

Dock är jag stolt över att äga en rottis vars kennel ligger i framkant i landet i just konsten att kombinera exteriört snygga hundar med arbetsvilliga individer!

När jag ställde ut Dizni var vi typ 3-4 i bruksklass nästan varje gång, så hon har ju definitivt varit snyggast :) 

Jag var ju"tvungen"att köpa en maffig championrosett... Till det hutlösa priset av 100 kr! Men fin är den! 


Som sagt, efter utställningen hoppade vi i nya bilen och susade söderut, det är en dröm att köra en bil där bränsleförbrukningen ligger på typ 0,6 per mil! Sen är det ovant att köra sexväxlat, men det är väl en vanesak!? 


Fina skrytbilder!





Ja, det var allt för nu! 

Nu ska vi gå en sista sväng med våra utställningschampions :) 

På återseende! 




3 kommentarer:

  1. Duktig och fin vovve! :)

    SvaraRadera
  2. Utmaning till frun:
    Fixa snyggcertifikat med min trogna vän.
    Då du...

    Grattis o stora lyckatillkramar.

    SvaraRadera
  3. Grattis !!! Tänk nu har du två Chaminjoner ;)
    Lite avis är jag allt på dom snygga rosetterna. :P
    Hoppas du firade denna dag med bubbel, och att Spajk fick något extra gott.

    Camilla & Yoda

    SvaraRadera