söndag 21 juli 2013

Spår och liiite mer ordning och reda!

Nu har jag dragit igång spårträning för hösten, vi har vilat helt från spår sedan vi tävlade sista högrespåret i maj... Men nu är det dax att sätta fart igen! Varje gång jag spårat säger jag till mig själv att jag verkligen borde bli bättre på att skriva spårdagbok! Att ha koll på vad jag spårat/väder/vind etc. visst, jag har ju bloggen, men den visar ju inte hur spåret går, mer hur det har gått osv. så sagt och gjort, jag införskaffade ett block som jag så fint dekorerade med bilder!


I förrgår såg spåret ut såhär :


Ett kanonfint upptag med en kort fin analys åt vänster innan sen spåret drog iväg åt höger! Ni ser stjärnorna vid de lila kryssen? Kryssen är apporter, denhär gången pinnar, och stjärnorna är de apporter han själv plockade :( 3 av 7 plockade han alltså själv..... INTE okej!!!! Men en klen tröst är att han liggmarkerade finfint! Han fixade terrängskiftena jättefint, ut på kraftledningsgatan och tillbaka, fixade att följa en gräsväg och inga problem att fortsätta spåra efter apporten som låg i vinkel.
 
Det som händer i spåret är precis det jag tränat på, bra va :) De pinnar han missat är de han gånger då han inte gått i kärnan på spåret utan nån meter bredvid, han är aldrig längre bort från kärnan än någon meter och pinnarna plockar jag för att jag kan läsa han så väl att jag ser när han är lite ute på vift och då går jag bara rakt fram de få metrarna han har sprungit iväg vilket gör att jag allt som oftast går i kärnan på spåret, och jag är inte blind utan plockar ju de pinnar jag ser!

Men varför tar han då inte pinnarna? Jo, för han "får" inte vinda! Det skulle aldrig falla honom in att ta en vind från apporten och gå den metern i vind för att hitta den, han går med nosen i backen hela tiden, då gånger han går bredvid spåret ökar tempot och han höjer svansen lite och "springer" tills han hittar tillbaka, problemet är att han då fortsätter framåt och inte bakåt, hade han sökt sig bakåt hade han ju hittat de pinnar han missat, så det återstår bara att få honom ännu mer spårnoga!! För jag har velat ha en hund som ser spåret som belöning, att följa kärnan i spåret är för honom värt allt! Precis som jag vill, min teori är ju att om han alltid går i kärnan hittar han ju det som ligger i spåret, enkelt va???  Inget vindande i spåret! Det räcker med fröken D, där snackar vi vindarnas drottning :) Så nu har jag ju lite jobb framför mig....att få honom att gå i kärnan, jämt! Jag har en plan!
 
Ja, det skulle ju förståss kunna vara så att han "väljer" att inte hitta pinnarna, men det tror inte jag han gör, för de gånger han går i kärnan och hittar pinnar så blir han överlycklig, och "ville" han inte hitta dom hade han ju helt sonika kunnat kliva över dom som han "springer på" i spåret också?

Jag kanske är helt ute och cyklar, men så tänker jag!

Jag hade lite upptagsträning också, kanoners! Så summan av dagen var 4 upptag, 4 åt rätt håll, stupsäkert!

Ni får helt enkelt vända på datorn för att se skissen :) Det röda är alltså Spajks väg!

Jag har fotat med mobilen, sen dropboxat dom in i iPaden och vidare in i bloggen, å någonstans på vägen hamnade den bilden på fel håll!

I går tränade jag lite uppletande, Spajk är rätt bra på det, alltså på själva letande....tyvärr inte lika bra på av lämningarna, så jag tränade det på appellplanen, lade ut förmål som han såg för att slippa själva "let-momentet" utan bara springa ut, hämta, och sen lämna av.

Ett tips som jag fått av Frida Wallen, funkar utmärkt!
 
Övn. 1, solfjädern, den var lite svår.... Han bytte föremål och tramsade lite allmänt, men övning 2 gick bättre men han sprang förbi bollen och tog flaskan istället :( Övningen bygger ju på att han ska ta första föremålet, utan att välja, så vi får träna mer! Men när han tramsat de två första så blev det lite ordning och han hämtade dom så fint i ordning!


Jaha, dubbletter på bilder, håll tillgodo!

 
Sista övningen blev dagens bästa! Synretning när jag la ut grejerna, sen riktade jag och skickade rakt ut mot grejerna, när han sprungit iväg rörde jag mig längs den streckade linjen så han lämnade av på ett annat ställe än där han blev skickad ifrån och han lämnade av och blev direkt skickad igen på nästa föremål. Funkade kanon! Duktiga Spajk!
 
Jag körde lite lydnad också, å banne mig tror jag nog polletten börjat trilla ner när det gäller framåtsändandet! Jag tyckte mig kunna ana en antydan till bromspunkt! Jag checkade av hela momentet för första gången på länge, ni vet jag iaf hur jag ska gå vidare! Lite kryp med vinklar, inga större problem.
 
Det var tokvarmt på planen så han blev lite trött, men han kämpade på trots värmen. De nya finfina pip-bollarna gör under för intensiteten :)
 
I veckan var vi också in till Falun och körde bevakning, lilla Spajk höll ju på att krypa ur skinnet av upphetsning :) Kul att se!
 
Tjing för nu!
 
PS. Hemsidan är uppdaterad med lite filmer! DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar