torsdag 4 juli 2013

Jahapp, debuten avklarad!

Poängmässigt inte så mycket att hurra för, vi landade på 188 poäng.... Men två nollor gör att det inte blir bättre än så!

Nåväl, det var nära att det inte blev någon tävling alls.... för på väg till Borlänge fastnar jag i ett vägarbete och blir stående i 40!?! minuter, jag kollade klockan när jag stannade för att veta hur länge jag stått.... Jag hade visserligen räknat med god marginal på tiden, mennågra 40 minuter hade jag INTE räknat med....

Jag ringer Borlänge och får höra att det är fler tävlande som står i samma kö, så dom lovade invänta oss, tack!

Det blev ju då lite bråttom när jag kom fram, så in till anmälan, en snabbsväng på toaletten och sen var det lottning och 5 minuter senare platssittning!! Jag hade kanske önskat liiiite bättre start på vårt elitklasstävlande, men fina Spajken klarade det galant!

Han satt så fint men hade tydligen trampat lite, så bara en 9:a i betyg.

På platsen var han så duktig och stördes inte alls av de runtomkring som kommenderade sina hundar, han låg så fint men när jag kommer tillbaka sträcker han ut sig i grodposition med benen rakt bakåt och jag tänker i mitt stilla sinne "hur i all värld ska jag få honom att sitta upp nu?????" Mycket riktigt, det blev ett dubbelkommando på uppsittet. Vilket resulterade i betyg 7...

Vi hade mitt favvostartnummer, 3 :)

Det var en jätteroligt fritt följ, dock mycket sakta marsch och där växlar han lite i pos.... men känslan var så bra! Han kämpade och kämpade för att göra rätt! Vi fick iaf 7,5 vilket jag får vara myyyycket nöjd med då domaren nyss dömt SM och är således lite "uppsnäppt"

Kommentarerna var: tappar pos. sent sättande, ngt vida svängar, ss.

Sen då vår stötesten Zätat... stå sitt ligg var ordningen, han stannar så fint men kommer efter mig när jag går, jag låter mig inte nedslås utan kör på med nästa som är sitt vilket han inte gör utan han står så fint.... men kommer efter mig igen. Jag laddar inför läggandet och det sätter han så fint, inte en min att röra sig!? Ett fint fot avslutar vi med. Men betyget är ju 0....

Inkallning, en av de sämre vi gjort.... bra tempo med lååååångt ställande (ca 2 kroppslängder) och tydligen dk på läggandet för vi fick bara 7,5 med kommentarerna "långt ställande och dk med kroppen"

Sen vårt "paradnummer" rutan :)

Full fart ut till konen, vänder upp och viftar på svansen, full galopp till rutan där han lyssnar fint och stannar i mitten innan han sen lägger sig snabbt på mitt kommando. Jag går näääära rutan och går typ 1 meter från rutabandet, men han ligger tryggt och fint. Kommer fint på inkallning men slarvar lite. Betyg 8,5 med kommentarerna "flyttar sig något i rutan, slarv ingång"

Apportering med dirigering, ett av Spajk´s favvomoment. Vi blir lottade till höger apport. Ut som en raket till konen, lyssnar fint på "höger" och full galopp ut, lite slarvigt gripande men fin galopp tillbaka till mig. Betyg 8,5 med kommentarerna "långt handtecken, slarvigt gripande" Alltså är lite av poängavdraget mitt som tydligen måste vara lite snabbare, men hellre det och att han tar rätt!?

Metallapporten, han sitter stabilt och "rycker" inte ens vid tävlingsledarens kommado, men jag mitt pucko tappar apporten när jag säger loss :( Men även där slarv på ingång och gripande. En ynka 5:a i betyg....

Vittringen stod för dagens mest oväntade nolla?? Han har fin fart ut, nosar och plockar rätt, men släpper och börjar kolla av dom andra, plockar en annan pinne, men släpper den också och plockar en tredje som han är på väg mot mig med innan han helt plötsligt lägger sig och liggmarkerar den?? Han verkligen toooookstirrar på den, varpå jag säger "visa" och han vänder tillbaka till den han plockade först.... Men han kommer i fin galopp in med den :) Alltid något....

Domaren kommenterar "Fin liggmarkering, fast i fel gren, charmigt att titta på men kanske inte så kul för dig" En riktigt lustigkurre :P För övrigt en mycket rättvis och sympatisk domare!

Å så sist men inte minst, fjärren.... en av våra på förhand tippade nollor! Fiiint nedläggande "pang" sa det när armbågarna slog i backen!

Första skiftet är sitt, vilket han missar :( Men sen gör han resten sååååå fint, han flyttar dock en längd framåt vilket resulterar i en 5:a i betyg.... Men helt rätt teknik, han flyttade i första ligg-stå men satte sig fint bakåt alla andra gånger. Å byten gick snabbt!!! Jag hann knappt se att han hann inta rätt position innan jag var tvungen att titta på skyltarna ingen!? Jaja, vi fick iaf betyg!

Men på det stora hela är jag supernöjd! Han kämpade såååå fint och han har bra tempo i alla moment, t.o.m. så fort att det blir slav på gripandet för han laddar på apporterna... Ett angenämt problem!

Han är stabil och inte en tendens till tjuvande någonstans, han stod stabilt vid konerna och kändes liksom "trygg"!

Sen är ju eliten extremt petig, men som Nicklas sa, det är väl inte för inte det heter just elit och inte "klass 4" vilket ju hade varit en logisk ordningsföljd efter 1,2 och 3.... För er kära bloggläsare som inte är så hemma med alla begrepp så kommer här SBK´s beskrivning av lydnadstävlingar. Dock tycker jag att dom tar lite lätt på beskrivningen :) Det är ju liiiite mer trixigt än vad dom vill ge sken av!

Vi har ju gått ut hårt, i morgon kör vi igen :)

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar